Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

svart till inlägget direkt ovanför av gooose

Det handlar bl.a. om förtroende
Blev inte blåst men höll på att bli det.

Jämför med att du ber en kompis åka och köpa kött till er gemensamma grillkväll.
Han kommer med kött och påstår att det kostade 300 kr
Du betalar då du litar på kompisen.

Nästa dag får du se att affären sålde detta för 150kr

Kompis har då blåst dig på 150 kr.
(nej, inte annan affär, inte extrapris, inte annat kött, utan precis samma sort och med samma pris som gällde då ert kött inhandlades)
(för de som ändå inte förstår, du hittade kvittot på golvet som kompisen tappade och där stod det, pris 150 kr)

Tillbaka till mitt fall.
Jag var lång och trogen kund och hade bilen inne på service.
Får då reda på att bilen även behöver repareras.
Fick en prisuppgift för reparation som är dubbelt så dyr som vad den behöver vara.

Är inte detta att försöka "blåsa" någon på pengar?

Som jag skrev i början av dett inlägg, det handlar om förtroende.
Inte har man samma förtroende för en kompis efter ha upptäkt att han begärt mer pengar än vad som behövs.
Jag har det knappast för firman.
Dock har jag högt förtroende för serviceteknikerna där som gör ett mycket bra jobb.

/Roland
Kena skrev:Såg i ett tidigare inlägg att oljan kostade över 1000kr. Jag kanske har fel men är det inte billigare då att köpa oljan ute i butiken och be dem hälla i den vid servicen?
Detta gillar inte verkstäderna. De tjänar nämligen stora pengar på att de köper in oljan med stora rabatter och sedan säljer den till dig för vanlig konsumentpris. Mindre verkstäder som inte köper in olja på fat kan eventuellt gå med på det. Men du måste fråga först. Har själv haft olja med mig en gång och jävlar vad sur gubben blev. Men det sket jag i och kom aldrig tillbaka igen istället. Jag är kund. Jag bestämmer.
Jag känner mig blåst bara jag kliver in hos en auktoriserad Volvo-verkstad (Volvo)

Varför gör jag det?

-Jo, tex för att Volvo två ggr försökt att ta betalt för att släcka felkoden för kickdown ur funktion på min manuella V70.

-Jo, tex för att Volvo ville byta lambdasond o spjällhus på min S80 vid emissionslarm inkl felkoder. Carman guidade mig på forumet till att själv byta lmm, vilket var felet.

-Jo, tex för att Volvo var helt oförstående inför mitt påstående att spjällhusen var kända för att krångla.

-Jo, tex för att Volvo, när min 73-årige far går in och frågar om hur man lossar stereon i hans -88´s Volvo 740, så ler kundmottagaren och säger "antingen så kan du och då åker du hem igen och gör det, eller så kan du inte och då bokar du tid hos mig"... Naturligtvis helt korrekt, enligt tex Carman, men vad fan är det för svar till en som servat bilen där intills det att bilen i princip bara har skrotvärde!!!
Kundmottagararen kunde lätt ha slagit upp bilden o visat gubben/skrivit ut. Tar max två minuter. Detta var två år sedan och farsan tar fortfarande upp det. Blir hans nästa o troligen sista bil i livet en Volvo, tror ni?
Ringhede skrev:
Jämför med att du ber en kompis åka och köpa kött till er gemensamma grillkväll.
Han kommer med kött och påstår att det kostade 300 kr
Du betalar då du litar på kompisen.

Nästa dag får du se att affären sålde detta för 150kr

Kompis har då blåst dig på 150 kr.
(nej, inte annan affär, inte extrapris, inte annat kött, utan precis samma sort och med samma pris som gällde då ert kött inhandlades)
(för de som ändå inte förstår, du hittade kvittot på golvet som kompisen tappade och där stod det, pris 150 kr)
Ringhede, jag är förvånad att du som, enligt din egen uppgift, har 10 poäng företagsekonimi kommer med ett sådant exempel. Överfört till ditt exempel med bussningarna skulle det innebära att verkstaden tog 4.000:- för reparationen men den kostade 1.900:- som även kvittot utvisade. Det är bedrägeri, inget annat.
-94 9000 2,3T cse skrev:
-Jo, tex för att Volvo, när min 73-årige far går in och frågar om hur man lossar stereon i hans -88´s Volvo 740, så ler kundmottagaren och säger "antingen så kan du och då åker du hem igen och gör det, eller så kan du inte och då bokar du tid hos mig"... Naturligtvis helt korrekt, enligt tex Carman, men vad fan är det för svar till en som servat bilen där intills det att bilen i princip bara har skrotvärde!!!
Kundmottagararen kunde lätt ha slagit upp bilden o visat gubben/skrivit ut. Tar max två minuter. Detta var två år sedan och farsan tar fortfarande upp det. Blir hans nästa o troligen sista bil i livet en Volvo, tror ni?
Troligen inte om han har den uppfattningen att det är Volvo:s fel att den "korkade" kundmottagaren sade så. Han skulle mycket väl, om han för övrigt tycker om Volvo, kunna köpa en Volvo. Men inte serva/laga den hos den "korkade" kundmottagarens verkstad, eller åtminstone inte vilja ha med den kundmottagaren att göra. Den kundmottagaren är den sämsta ambassadör som Volvo kan få, det tror jag cheferna på företaget tycker också om de får reda på det.
KKR skrev: Troligen inte om han har den uppfattningen att det är Volvo:s fel att den "korkade" kundmottagaren sade så. Han skulle mycket väl, om han för övrigt tycker om Volvo, kunna köpa en Volvo. Men inte serva/laga den hos den "korkade" kundmottagarens verkstad, eller åtminstone inte vilja ha med den kundmottagaren att göra. Den kundmottagaren är den sämsta ambassadör som Volvo kan få, det tror jag cheferna på företaget tycker också om de får reda på det.
Visst e de så, för ett sådant beteende kletar av sig på märket Volvo.

Jag känner den kundmottagarens verkstadschef mycket väl. Men genom att berätta om hans erfarenheter så riskerar jag att outa honom. Man blir ju bedrövad över hur synen är på den private bilägaren hos ett företag som har massor av tjänstebilar, blåljus-line, etc etc. Dom skinnar privatägaren för att dom kan. Och pissar på privatägaren för att dom har råd med det.

Nej, han köper ingen fler Volvo, som det låter på honom.
läste lite längre bak i tråden om en kille som skulle byta bussningar och volvo åf ville ha 4000 med jobb och material och en mindre verkstad skulle ha 1900 min undran är hur dom kan vara så billiga när tex skruvat som är lågpris delar tar 940:- st för pirat länarmarna alltså 1880:- för paret då har dom bytt dom för 60:- och de kan man ju kalla att jobba för slavlön :D ssumman av detta så kan han ju omöjligt fått samma jobb utfört som åf hade gjort
Att vi blir blåsta på överdebitering av våra auktoriserade bilföretag vet en del av oss bilägare. Desto fler som inte vet att de blir blåst på ett eller annat sätt, företag och en del konsumenter utan bara betalar.
Många av oss som lämnar in bilen i dag för service på en auktoriserad verkstad är företagsbilar. De bara betalar och de återspeglar sig på oss som betalar ur egen ficka som både vet/tycker att det är ockerpriser.
Det sägs att på en ny bil i dag så tjänar man inga pengar utan det är på service, fel och delar?

Lennart
Har fortfarande svårt att förstå att man blir blåst i detta fall...........

2 st företag har 2 st olika prissättningar i detta fall tar företag 1 4000:- och nr 2 1900:-

Då menar ni mao att vad jag än köper oavsett vara endast sett till tjänst om jag då finner ett företag som utför detta billigare är jag då blåst av det företag som tar högre timdebitering ?????

Blåst är jag i mina ögon om jag som i ditt ex betalar 300:- för något som bevisligen kostar 150:-
då har någon lurat mig
Men om det du betalar överensstämmer men Fakturan/kvittot så är du inte lurad/blåst

Det är väl detta som kallas konkurens (eller hur det stavas) och den firma som tar det lägre priset har som tanke att han skall ta kunder från den "dyrare" firman

Då blir du ju "blåst "varje gång du tankar på en bensinstation som inte är den billigaste oxo eller hur

Det kommer alltid att finnas en klagan på märkesverkstäderna ang deras prissättning och det kommer alltid att finnas verkstäder som är billigare och bättre i betraktarens ögon

Men att kalla det för att man blir blåst bara för att någon har en högre timdebitering än någon annan verkstad ja då är man nog det själv... (Inget illa menat men man undrar ibland )

För övrig så kan man läsa mellan raderna att Bilverkstäder borde idka välgörenhet och allt skall vara gratis med livstids garanti... För det är väl det alla vill ?

Ja. Jag är något trött på allt gnäll om att det alltid skall finnas en baktanke på att man blir lurad när man tar och nyttjar någons tjänster

Prova att bygg upp en relation till eran mekaniker/hantverkare eller vad det nu är som skall göras
Anlita någon i förtroende om att "han" kan detta och är ärlig Det måste finnas någon för alla som man kan finna förtroende för
Denna misstänksamhet som man finner "bara" i detta forum är skrämmande hög

Fram med mer Positiv kritik jag har svårt att tro att allt är så nattsvart som många gör gällande

Många på detta forum vill få tips och hjälp att ev lösa saker själva
Om man som mekaniker hela tiden får ner stoppat i halsen hur kass man är och att branchen suger

Varför skall man då engagera sig i att hjälpa personer som behöver råd??

Detta är bara en undran från en oförstående mekaniker

//Goose to bed now
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]