Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ReKa
Halloj, innan motorn uppnår arbetstemperatur kommer varm luft ifrån kupéutblåsen, men runt 5 minuter efter arbetstemp. har nåtts kommer det bara ljummen luft.

Jag antar att det är termostaten som har gjort sitt men tänkte kolla här ifall någon har en annan teori.

Och om det är så att termostaten måste bytas, går det inte att reparera det gamla termostathuset? (det tar emot att köpa ett komplett hus för 1300 kr).
av ReKa
Ja, enligt Volvo och andra förståsigpåare byter man hela huset. Men jag undrar verkligen ifall det inte går att byta enbart termostaten. För det går att skruva isär huset (2 torx-skruvar) och jag antar att man frilägger termostaten med det momentet.

Men om det är så blir följdfrågan vart man finner en "ren" termostat att köpa :cry:
Användarvisningsbild
av wissel
Hur ser Temp.mätaren inne i bilen ut, ligger den till vänster om mitten ?
Står den rätt så är det något annat än termostaten !
vad har du för bil ?
av ReKa
Det är en V70 2,4D -07:a och nålen står exakt rakt upp. Jag upptäckte nyss att värmen återkommer om bilen stått ett tag och motorn har kylts ned något.
Så varm luft kommer bara under perioden motorn värms upp. D.v.s. mellan andra strecket och upp till mitten på mätarskalan.

Jag bytte kylare i fredags och fenomenet började därefter. Något annat än termostaten som kan tänkas vara boven?
För är det inte den är jag helt rådlös :-/
av joakim__
det låter som det skulle kunna vara luft ivärmesystemet så det blir dålig cirkulation värmen värkar ju funka för dig när bränslevärmaren går då går ju cirkulations pumpen i värmaren
av ReKa
Kan man ha sån tur? =) Men hur vet man om systemet är helt fritt från luft? Jag har öppnat kylarlocket ett flertal gånger och klämt på alla slangar efter att kylaren byttes, så jag antog att systemet var fritt från luft. Men det kanske inte räcker.
ReKa skrev:Kan man ha sån tur? =) Men hur vet man om systemet är helt fritt från luft? Jag har öppnat kylarlocket ett flertal gånger och klämt på alla slangar efter att kylaren byttes, så jag antog att systemet var fritt från luft. Men det kanske inte räcker.
Jag kan slå vad om att det är luft som spökar. Vet inte hur man avluftar en V70N men min sons V40 D har 2 speciella nipplar.
Ring Volvo och snacka med en mekaniker. Så gjorde vi.

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Blev ursnyggt. 👍

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]

V502.0D spridarfråga

Skandal!