Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RonnyL
Hej Alla.

Lite fundersam nu...Åkte till jobbet inatt, Motorn varm, går bra, gasar på nästan fulgas. O den dör kort o gott. Går inte att få igång, varken med eller utan chocke, utan att efter ha sprutat startgas i luftburken så tänder den o startar. Hände igen i morse på väg hem.

Har bytt sen tidigare stift, tänddelar, membran. Även luftfilter. Vad kan det vara för fel, ni som e proffs på volvo. Det är förgasarmotor från -86.

Tacksam för svar, så man kan spurta ut å skruva till den.

MVH Ronny.
Användarvisningsbild
av prototypen
Du skriver inte vilken motortyp det är, men efterson du bytt membran så antar jag att det är en B230A??? Hur var vädret då det hände minusgrader, fuktigt, snö etc?
Fukt / is i bränslet?? K-sprit
Sitter slangen till förvärmningen från luftburk till avgasarör på?
av RonnyL
Japp, rätt motor. Det var nån minus bara. Den slang du pratar om, kan det vara en lite grövre som går ner från luftburken tillsidan/nedre delen av motorn, den är iaf inte ansluten nånstans nu. Antog att den skulle vara så, har ej sett att den ska sitta nånstans. Ska kanske prova K-sprit med, i fall att....
av RonnyL
Kollade slangar o det var en liten rackare som hade lossnat. Mellan förgasaren o den gick ner under fördelardosan. Fyllde på förgasarolja på en gång. Startade o gick så fint som nu en såm motor kan gå antar jag(Tills nästa sak händer).
av RonnyL
Japp, nästa sak. Nu är tomgången åt skogen. Antar att det har med förgasaren att den sak som ska dämpa varvtalet i stället för att som nu låta motorn gå rätt ner till noll o dö. Ska ut nu efter att ha jobbat natt å se vad jag kan hitta. Verkar kunna bli samma gamla följetong som jag har med alla mina bilar, allt från fyror till tolvor. Kanske ska man prova en moppe snart.
av RonnyL
Å igen. Nu funkar den toppen igen. Piggare o allt. Satte tillbaka gamla membranet kort o gott, vart perfekt.

Slutsatts: Biltema kan inte göra membran(hur kan man misslyckas med et), Rotor som det var fel mått på "bläcket", dämpare osv osv.....

Tänkte att en Volvo skulle kunna gå på ekonomisaker från Biltema, men det är fel, iaf för min bil. just de, luftfiltret därifrån ströp bilen med, bytt till ett öppet som jag hade liggande o vilken skillnad, för en 740 vill säga.
av Addekarlsson
Biltema är jättebra, men inte på bildelar. Dom borde hete Hobbytema tycker jag. :wink:

Köp hellre delar på Mekonomen, om du inte vill köpa original. Men när du handlar på Mekonomen, jämför priserna med Volvo original. För i många fall är originaldelar billigare... Du vet, nice price, det gör en del på priset det. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nice Price är ju piratdelar! :lol:
Ta en vattenpump t ex, kommer ni ihåg "finn fem fel"-reklamen för Volvos vattenpumpar? Piratpumpen hade skovelhjul av plåt och Volvos av gjuten aluminium.
När Nice Price kom bytte Volvo tillverkare från SKF till HQ -med plåthjul!
Användarvisningsbild
av VOLVO$MAN
240 har 20% rabatt också kan dra ner priset ytterligare??

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.

Nä, kontakten på Cem sitter lödd r[…]

Jag har en V60 2023 och har samma beteende. Å[…]