Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 360
Har en 740 med B230E-motorn (utan katalysator), 88-års modell. Startar bra kall, startar bra när den är helt varm (upp till 10 min efter stopp), men är riktigt tjurig när den stått uppemot en timme eller två. Har bl.a. testat pulsairventilen (som är ok). Haft den på verkstad (vana vid Volvo), som inte hittade felet (de gav sig bl.a. på insprutningsdelar som rengjordes och byttes). Problemet är som störst då yttertemperaturen är kring eller strax över 0 grader. Någon som har en susning om vad det kan vara?
Senast redigerad av 1 360, redigerad totalt 0 gånger.
av 360
Provat med startgas och den startade lättare än den brukar när den stått en timme. Lutar alltså åt något med bränsletillförseln, antar jag. Vad är det som händer efter 10-15 minuter och som försvinner efter ett par timmar??
360 skrev:Provat med startgas och den startade lättare än den brukar när den stått en timme. Lutar alltså åt något med bränsletillförseln, antar jag. Vad är det som händer efter 10-15 minuter och som försvinner efter ett par timmar??
Bränsletrycket släpper för dig antagligen, antingen genom en läcka i rör eller pump.
av 360
Om det är en läcka, går det att provtrycka eller måst man gå igenom hela systemet?
Skulle en sådan läcka kunna påverka effekten? Tycker bilen är väldigt slö för att ha 131 hk. Drar också mycket bensin.
Men - hur kommer det sig att den är lättstartad när den är kall om det är en läcka?
Vid kallstart "vräks" det in bränsle, det finns antagligen så det räcker.
Du har antagligen problem med att backventilen vid bränslepumpen släpper tillbaks trycket.
Om du vrider på tändningen, utan att starta, hörs pumpen? Om du vrider på tändning utan att starta, vrider av och på igen, startar den lättare då?
/greenbay
Normalt sitter den i utloppet på pumpen, skruvad. Sen om det blir tätt efter meck eller om den finns separat vet jag inte.
/greenbay

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]