Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dickan
Hejsan.

innan du/ni läser. ja vill inte ha några "dumma" svar.

Min 855 t5 96a med automat har "börjat" att endast ladda 0.3 bar. vad kan orsaka detta? vill gärna ha tips på alla saker det kan vara. så jag sedan kan felsöka det.

turbon är som den ska och ingen konstig blårök eller liknande. utan det borde vara något annat.

tacksam för snabba vettiga svar :)
Senast redigerad av 1 Dickan, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Hål på nån vacumslang, tryckslang eller på magnetventilen.
av Dickan
ja va ute o kollade och smart som jag är drog ja loss alla kablarna på den lilla "dosa" som sitter vid luftburken. det va målat på den röd prick grön prick och blå har ja för mig så tänkte det är ju simpelt. men visade sig att alla slangarna va svarta med grönt sträck :) hur ska de sitta? wastegaten "uppe" luft i mitten och va nu den sista går till längst ner? har ja rätt för mig då?
av Dickan
idag bytta jag slangen mellan mv och luftburk samt den mellan mv o wg. men ingen skillnad. 0.3 bar laddar den. har även bytt lambda. ända skillnaden än så länge är att där inte finns felkoder på bilen längre. men den "gamla" lambdan vart helt vitsotig. om det kan vetyda något? bilen verkar dricka 50% mer än vad den ska med. drog minus kabeln och efter det sa färddatorn 58 mil kvar o köra. låter bra när man har ca 65liter i tank men efter ett par min så va den nere på 30 mil och det är liiiite väl lite. det är ju inte jätte mycket plats o greja med så något annat tips hade varit nice. ja har sprutat startgas över hela motorn utan resultat. vet inte om det är biltemas som suger skit för ja spruta rakt i luftboxen och det va inte heller någon skillnad.
av Dickan
nu är alla 3 slangar bytta till magnetventilen och har provat med och utan mvn. laddar endast 0.3 wastegaten är ok vad ja förstått. den går och dra men är ganska hård i fjärern. vad kan mer ställa till problem? inga problem runt dumpanordningen hade av den o kolla och allt där är tätt. vad kan mer få den o kuka ur? sjukt segt o åka t5r med 0.3 :S hjääälp önskas
av Dickan
nej inga felkoder längre.

ja snacka med en bekant och han sa det ev kunde vara packninen mellan turbon o motorn? kan det stämma?

OM man nu mot al förmodan skulle ha en spricka i turbon hade man fått 0.3 ladd ändå?
av *pettson*
Dickan skrev:nej inga felkoder längre.

ja snacka med en bekant och han sa det ev kunde vara packninen mellan turbon o motorn? kan det stämma?

OM man nu mot al förmodan skulle ha en spricka i turbon hade man fått 0.3 ladd ändå?
Då säger jag att du får starta bilen och gå ut o lyssna i motorrummet. Du missar inte att höra en rejäl spricka. Inte en liten spricka heller. Så just det behöver man inte spekulera kring, det är enklare att gå till handling för att få veta.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]