Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pm922
Nu har jag kört första tanken med Etanol i min 2,5FT aut, snittförbrukning 1,18, 60 procent 70-80-90 och resten i stan.
Känns helt ok förutom doften när man kallstartat, luktar som desinfektionsmedlet vi använder på jobbet. Hmm kanske kan köra på det :lol:
1,18 är bra jobbat. Inte kommit under 1,4 hittills efter 6-7 tankningar. Förvisso har det varit rätt kallt i vinter, och det drar väl upp spritkonsumtionen...
av pm922
Man är ju en riktig "ECO-driver" , har ett diplom någonstans till och med. Verkar sörpla i sig en del under kallastart så därför har etanolen fått vara i vinter, men nu är det vår. Sommarpuckar på = sprit i tanken. Ska mäta mot bensin i sommar sen när det blir varmare. Har ingen riktigt bra mätning på bensin, mest gått i stan i vinter.
Desinfektionsmedlet du har på jobbet är troligen etanol och visst kan du tanka med det. Blir lite dyrt bara :wink: 0.97 l/mil på senaste tanken och det är jag riktigt nöjd över. För förbrukningen, som du påpekar, ökar markant när det är kallt ute.
Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]

Motorvärmare 850

Tack för era svar. Det blir en slangvärm[…]