Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Det blev fyrtal av Continental SportContact 3 från däckonline. Jag är ju nöjd med dem jag hade. Däckonline skötte sig bra i höstas, så det fick bli de igen. C:a 5750:- när jag lagt på kostnaden för montering.

Jag kan konstatera att däckonline inte längre har faktura som alternativ. Eller så gjorde jag annorlunda vid beställningen. Spelar inte så stor roll. Jag hade bara någon dags marginal på sista betalningsdagen på fakturan sist. (sju dagar från utskrift varav flera försvann i postgången)

Jag vill inte slita mer på mina dubbfria. De skall hålla en säsong till hade jag tänkt, därför skall jag slänga på de nya sommardäcken så fort de kommer.
av Xotica
StringerBell skrev:Det blev fyrtal av Continental SportContact 3 från däckonline. Jag är ju nöjd med dem jag hade. Däckonline skötte sig bra i höstas, så det fick bli de igen.
Kom gärna till min tråd angående endast Continental Sportcontact 2-3-5 och berätta om dina erfarenheter om just Conti

Mvh/Xo
av Rikskrim
~Kalle~ skrev:Good Year Eagle F1 GS-D3 kommer jag nog köpa, 1450kr/st (205/50-16) Tänkte först Nokian Hakka V men 1900kr/st kändes lite saftigt..

Prio för mig är bra grepp och låg ljudnivå samt lättrullade

/Kalle

1900st?! jag tar 1100 färdigt på bil 8)
av lobbysleeper
Någon som kört på Michelin Primacy HP?
Testerna ger det alltid låga betyg på vått/vattenplaning, tänkte om det något man märker av i verkliga livet?
Funderar på om Primacy's komfort och låga slitage är såpass bra att det överväger vattenegenskaperna, eller om man ska gå på Continental SportContact3 eller Michelin PilotSport3 (och hur är dessa rent komfortmässigt? ljud, rull och slitage), rent prestandamässigt är ju dessa två i toppskiktet vad jag förstått.
av Okalettos
Letar däck till vår V50D5 (205/50/17 93W). Sedan bilen var ny har vi haft Continental SportContact2, väldigt bra däck enligt alla tester man kan hitta, men ganska kort livslängd och "subjektivt störande buller" (även om decibelmätaren kanske säger annat). Beror säkert till viss del även på själva bilen, V50 är ju inte världens tystaste bil direkt ;-//.

Efter att ha läst testet i senaste vibilägare så lutar det åt Nokian Hakka Z eller Bridgestone Turanza ER300 Ecopia‏.
Nokian Hakka Z är på gränsen till svindyrt (iaf med de dim som krävs till just vår bil). Så nu lutar det mest åt Bridgestone Turanza ER300 Ecopia‏, ett tryggt och säkert däck, som dessutom får beröm för att vara "tyst" och ha väldigt god komfort, enligt testet.

Vi beställer nog Bridgestone Turanza ER300 på http://www.dackonline.se men är lite osäkra, för jag mailade dem hurvida det är Ecopia eller inte, och det kunde de inte (eller ville inte) svara på. Står det inte Ecopia på hemsidan ska kan de inte garantera att det är det heller svarade de :-)-), smart svarat men inte så serviceminded :arrow:. Skulle gärna vilja få reda på om det är Ecopia (det som testats i vibilägare enligt ovan) :?:.

Continental SportContact2 (som vi har idag) ger ganska störande buller i kupén. V50 är ju måttligt ljudisolerad så det kan ju hända att dessa däck är helt okej ljudmässigt i en bil som är bättre isolerad :idea:. Men enligt flera tester (som ju är lite mer objektiva) så får däcket knappt godkänt när det gäller buller, så visst väsnas det i överkant.
av mikael_81
Behöver två nya sommardäck, 225/40 R18.
Har tidigare kört på hankook och varit nöjd.
Min däckhandlare hade ett billigt däck han talade gott om TRACMAX hette det. Någon som vet något om detta däckmärket, är det ok??
Användarvisningsbild
av StringerBell
mikael_81 skrev:Behöver två nya sommardäck, 225/40 R18.
Har tidigare kört på hankook och varit nöjd.
Min däckhandlare hade ett billigt däck han talade gott om TRACMAX hette det. Någon som vet något om detta däckmärket, är det ok??
Glöm däckhandlares säljsnack om de lågprismärken de har på lager. Jag har själv gått i den fällan en gång i tiden på min förra bil. Ångrade mig länge efteråt. Om du kan, välj något etablerat märke. Kolla däcktester i tidningar.
Användarvisningsbild
av ThomasT
mikael_81 skrev:OK. lutar åt att det blir något jag känner till.
Finns ingen som provat detta däcket allas??
Varför överväga det överhuvudtaget...?

.
Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]

Extra backljus V60 cc -20 LÖST!

Snyggt! Jag har samma liggandes i väntan p&ar[…]