Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cornelia
Jahopp då var bil j!"#¤%eln igång o krånglar igen.

Började med att ABS-lampan började lysa under färd häromdagen. Inget konstigt då, den var som vanligt. Parkera bilen o där stog den i ca 3 timmar, sen skulle jag iväg o hämta käk. Åkte iväg o när bilen ska göra det där sk självtestet av bromsarna började det vråla nånstans i motorrummet, rakt framför ratten. Det låter som ett elektriskt ljud...väldigt svårt att förklara ljudet men jag provade iaf att bromsa o då var det som om det satt ett motstånd UNDER pedalen. Det gick knappt att få ner den...det var tvärstopp o så började abs:en gå in o tokpumpa så jag trodde pedalen skulle vibrera sönder. Körde då ut från parkeringen i högst 25 km/h...
När jag släppte bromspedalen försvann ljudet o jag rullade vidare men när jag kom fram till pizzerian o skulle stanna så kom det där jäkla ljudet igen. Riktigt otrevligt är det att köra! Känns som man inte ska få stopp i tid o jag är livrädd att det bara ska nypa till så det blir tvärstopp.
Samma visa hem...
Idag tänkte jag provköra den igen o då är det det förbaskade ljudet hela tiden med ca 10 meters mellanrum. När jag kommer upp i högre hastighet, över 40-50 km/h återkommer inte ljudet men så fort hastigheten sänks så kommer ljudet o abs-pump-fenomenet.
Läste koder idag o den enda kod som var ny var socket A3 4-4-4 Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler...
Kan det vara felet o vad betyder det isf?
Kan tillägga att abs-lampan bara lyst till nån enstaka gång sedan den började lysa häromdagen.
En del tror på styrenheten men jag har ingen aning. Kan man dra abs styrenhetens säkring o köra så tills bilen fixas? Isf vilken säkring är det?
Bilen är en 850 GLT 93a som rullar 33500 ungefär, automatare...
Är verkligen beroende av bilen så denna måste fås igång :-/
Kolla hur ABS-kransarna ser ut. Fram sitter de på den yttre drivknuten precis mot hjullagret och bak sitter de på hjullagret. Dock sitter de ganska skyddat bak så det är mest i fram de brukar gå sönder. Kolla så att de inte är spruckna eller att det saknas tänder. Om det gör det så får du mätfel och systemet tror att hjulet har låsts sig och börjar arbeta. Kolla även så att inte givaren som sitter precis ovanför kransen har skavt mot kransen.
kolla felkoder. det säger var/vilken/vilka sidor som är kass. ja hade 3 av 4 kass på min och med 556 och skrivmejsel spruta ja mina rena och fila bort skit. detta gjorde ja bak. inte kommat "fram" ännu.
SubMarine skrev:Kolla hur ABS-kransarna ser ut. Fram sitter de på den yttre drivknuten precis mot hjullagret och bak sitter de på hjullagret. Dock sitter de ganska skyddat bak så det är mest i fram de brukar gå sönder. Kolla så att de inte är spruckna eller att det saknas tänder. Om det gör det så får du mätfel och systemet tror att hjulet har låsts sig och börjar arbeta. Kolla även så att inte givaren som sitter precis ovanför kransen har skavt mot kransen.
Ska kolla detta i helgen, hinner inte tidigare :-( Tack för tipset, detta nämnde volvo med men han trodde mer på styrenheten el kass strömförsörjning.
Dickan skrev:kolla felkoder. det säger var/vilken/vilka sidor som är kass. ja hade 3 av 4 kass på min och med 556 och skrivmejsel spruta ja mina rena och fila bort skit. detta gjorde ja bak. inte kommat "fram" ännu.
Som jag skrev i huvudtråden så har jag felkod. Dock en svårtydlig sådan då det fanns en hel del orsaker som volvo läste upp för mig. Ingen felkod som säger att någon specifik sida är kass iaf...
Dickan skrev:Det där är inget bra alternativ :) det bästa är om det är abs kransen/erna som är rostigara alternativt sönder. inte så dyrt och jobbigt

hade inget val än att dra säkringen, om det var det du menade =) nu kan jag iaf köra bilen...tar tag o kollar den i helgen, för mkt jobb nu så hinner inte innan =(
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]