Arnold skrev:I helgen var jag och skiftade till sommardäck. På firman som gjorde jobbet tycket de att mina sommardäck var så dåliga att de behövde bytas. Jag var medveten om detta och hade tänkt byta däcken. Den här däckfirman har märkesdäck till hyggliga priser. Problemet är bara att däcken har gamla tillverkningsdatum. De tog fram ett däck som var datummärkt 2008. Det tyckte jag var för gammalt så jag backade ur. Hur gamla däck kan man acceptera med tanke på säkerheten, vad säger ni om detta?
Frågar du däckbranschen så är det så farligt att åka på dom att du självdör på torrt underlag.
Frågar du däcktillverkaren så är dom helt okej att åka på eftersom dom lagras på korrekt sätt. Dom är naturligtvis inte senaste utvecklingen av gummi o mönster, men är det sånt du är ute efter så är det ju dom senaste som gäller.
Frågar du mej så gör det absolut ingen som helst skillnad för en normalförare överhuvudtaget. Det finns 1000 argument mot däck som inte är purfärska med hur många större risker som helst satta i laboratorium och säkert några satta av nån däcktestare i en miljö dina däck aldrig nånsin ser, men tydligen är det inte lika viktigt att anpassa farten, bromsar, service på bromsar, stötdämpare och bussningar och fordon och förarträning för att klara ut sin fina bil när det går snett, är inte allt det i toppskick kan inte dina däck göra det där fina som dom köpte dom för. Det gör att däcken är i stort det MINSTA problemet du har runtomkring dej. Jag hade köpt dom om priset varit relevant naturligtvis. Utan tvekan.