Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av RobinD
Hej,

har sedan 2008-2009 någon gång parkerat på gratisparkeringar som krävt P-skiva med mitt nyttoparkeringstillstånd (som nu gått ut förvisso) samt en vanlig P-skiva, det har under 3-4 år aldrig varit ett problem. Men i helgen så fick jag en P-bot med hänvisning till att jag använt dubbla parkeringstillstånd.

Trots att den vanliga P-skivan var inställd korrekt på 13:30 (blev kollad runt samma tid) och mitt nyttoparkeringstillstånd var inställd på 20:20/08:20. Parkering med P-skiva gäller 3 timmar och det finns alltså vid inga tillfällen där dessa tider skulle överlappa och jag ställt två tillstånd för gardera mig.

I min värld är nyttoparkering mini inte en P-skiva, utan ett särkillt tillstånd som gäller på kommunala gator inom Stockholms stad. Den så kallade felparkeringen gjordes i Jakobsberg Centrum, dvs utanför Stockholms stad så att P-vakten ens läser av ett nyttotillstånd bara för att den har en klocka är för mig solklar manipulation av reglerna och ett sätt för Hojab/Europark att sno mina pengar.

Jag ringde idioterna och de hävdade att de skulle vidhålla kontrollavgiften för att nyttotillståndet har ett ur, hur tar jag mig ur denna situation?

Kommer de eller jag få vika mig?

MVH

Robin
av WaldenWoods
Hej!

Fantastiskt intressant tråd, detta! Surkart, har du kommit någon vart med din begäran från november att Europark ska kunna visa upp avtal som ger dem rätt att ta ut kontrollavgift samt har rätt utbildning?

Vidare undrar jag om någon här kan hjälpa mig med en fråga kring lastning. Jag "vet" att man får lasta där det råder parkeringsförbud, men jag kan inte hitta de texter som reglerar detaljerna kring detta (lag, rättspraxis etc). Nån som vet?

Rent konkret handlar detta om att jag flera gånger i veckan utför ett lastningsärende som tar ca 8 minuter, eftersom det krävs hiss- och korridortransport i huset utanför vilket jag stannar för lastning. Nu har jag tre gånger på bara några veckor fått kontrollavgift för detta. Den första lyckades jag få avskriven med motivering enligt ovan, men man skriver samtidigt att "vår bevakningstid är 5 minuter så denna avskrivning är ett undantagsfall, vi kommer inte att göra fler avskrivningar för dig av detta skäl om mer än 5 minuter passerat utan aktivitet vid fordonet". Så nu funderar jag hur jag ska hantera de övriga två gula lapparna - samt hur jag ska bete mig framöver, för mitt behov att utföra denna lastningsaktivitet kvarstår.

Vore speciellt intressant med er syn på följande:
- Är det verkligen så enkelt som parkeringsbolaget hävdar, att endast aktivitet vid fordonet tas hänsyn till? Lekmannamässigt är min uppfattning att lastning inte bara sker precis vid bilen.
- Om så är fallet, är det parkeringsbolagets bevakningstid (i detta fall 5 minuter) som styr hur ofta det måste vara aktivitet precis vid bilen? Eller finns något annat att luta sig emot?
Användarvisningsbild
av SvenB
Spoiler »
Tyvärr, enligt vad jag fått mig meddelat så är det 5 minuter som gäller, mellan "aktiviterna vid bilen". Tar det längre tid är man tvungen att lasta ur, köra undan bilen, utföra det man skall utanför bilen, hämta bilen och lasta i. Jag har haft många diskussioner om detta eftersom jag kör taxi/taxibud.
Surkart skrev:Jag har just nu ett ärende hos Europark för min dotters räkning. Hon hade glömt parkeringsskivan. Hon erkänner i sak att det stämmer så mitt brev för hennes räkning är egentligen inte en vanlig invändning.

I stället har jag siktat in mig på andra saker. Jag har skrivit så här:

"Enligt lag(1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering(LKOP) är det markägaren som äger rätt
att ta ut kontrollavgift. För att vara säker på att jag betalar till rätt mottagare med befriande verkan,
kräver jag därför dokument som styrker att Europark övertagit markägarens rätt att att ta ut
kontrollavgift. Observera att det inte räcker med avtal om parkeringsövervakning.

Vidare kräver LKOP att den som övervakar efterlevnaden av förbud eller villkor som avses i LKOP har
för ändamålet lämplig utbildning. Därför kräver jag även en redogörelse av den utbildning, som den
aktuella parkeringsvakten erhållit."

De har inte svarat på 1,5 månad. Jag räknar nog med ett svar men det ska bli intressant att se vad de svarar.

Jag tror att jag med brevet trampat på två ömma tår. Europark är medlem i Svenska Parkeringsföreningen (Svepark) och Svepark uppger att deras medlemmar inte tecknar avtal där de får ersättning via kontrollavgifter. I stället bör deras avtal bygga på ersättning för nedlagd tid. Därför tror jag inte att de vill medge att de får ersättning beroende på hur många kontrollavgifter de debiterar. Det kan ju locka till att debitera felaktiga kontrollavgifter.

Vidare så tvivlar jag på att deras parkeringsvakter erhållit tillfredsställande utbildning. Och det är naturligtvis känsligt för Europark om personalen inte fått den utbildning de behöver för sitt arbete.

Om de inte ger ett tillfredsställande svar på mina frågor, kommer vi att bestrida. Jag gissar att de då kommer att uppge att skyltningen är korrekt.

Jag har fotografier som visar stora brister i skyltningen. Då är frågan: Ljuger de medvetet om skyltningen, eller har inte deras vakter tillräcklig kunskap för att upptäcka bristerna i skyltningen?
Jag har haft fruktansvärt mycket att göra och inte hunnit uppdatera med vad som hänt i det här ärendet.

Kontrollavgiften är från 15 september och jag skickade in mina frågor den 3 oktober. Sedan hände ingenting.

I mitten på januari skulle min dotter med familj åka på en månadslång utlandsresa. Dilemmat var vad som kunde göras ifall Europark kom med ett avslag under den tiden. Min möjlighet att agera skulle vara begränsad, eftersom jag varken var bilförare eller bilägare. Den enda rimliga lösninvgen föreföll vara att informera Europark (med kopia för kännedom till HOJAB) om resan. Jag skrev följande:

"Ang: Kontrollavgift med debiteringsnummer XXXXXXXXXXXXX

Jag har fortfarande inte fått något svar på mina frågor från 2010-10-03.

Jag kommer att vara utomlands 2011-01-18 – 2011-02-18. Eftersom ni inte besvarat mitt brev under mer än tre månader utgår jag från att fortsatt hantering kan vänta till min hemkomst.

Skulle ni trots detta kräva skyndsam hantering från vår sida ber jag er kommunicera detta med min far:"
och slutligen mitt namn och adress

För säkerhets skull fick min dotter också skriva på ett bestridande in blanco (d..v.s med möjlighet för mig att lägga till orsak till bestridandet i efterhand). Min dotter vet att jag betalar eventuella kostnader som skulle kunna uppstå så hon är inte orolig. Hon vet att detta inte handlar om pengar, utan principer. Hon påstår att jag njuter av det här.

Det visar sig att Europark/HOJAB verkligen är helt oresonliga att ha att göra med. Det har ju även Q-Park/HOJAB varit tidigare, även om de förlorade i slutänden.

I början på februari (trots att de visste att familjen var borta) kom ett brev från HOJAB till min svärson (bilägare):

"Ni har bestritt betalningsskyldighet för kontrollavgiften från ovan angivna fordringsägare. Vi utgår därför ifrån att Ni inte har för avsikt att betala kontrollavgiften utan vill låta tingsrätten pröva saken. Vi kommer därför att till tingsrätten inge ansökann om stämning. Om ni vill undvika detta har Ni möjlighet att erlägga kapitalbeloppet samt ev kostnader inom åtta dagar från detta brevs utskriftsdatum."

Bifogat fanns ett inbetalningskort på 300 kronor.

Jag kan förstå att ett brev med ovanstående innehåll skrämmer skiten ur de flesta. I det här fallet fick ju inte ens mottagaren brevet p.g.a. utlandsvistelse.

Märkligt i sammanhanget är ju att något bestridande aldrig gjorts. Vi har ju bara ställt några frågor, som vi aldrig fått svar på.

För en vecka sedan den 18 mars kom stämningsansökan från tingsrätten där HOJAB påstår att vi bestritt kontrollavgiften samt att skyltningen på platsen följer Vägmärkesförordningen. En skillnad från mitt ärende med Q-Park är att vi bara fick två veckor på oss att svara tingsrätten (tidigare var det omkring fyra veckor). Råden från tingsrätten om hur vi kunde agera var inte heller lika omfattande och bra.

Vi skickade in vårt svar redan dagen efter, den 19 mars.

Svaret till tingsrätten är för långt för att publicera här, men vi talar till att börja med om att vi aldrig bestritt kontrollavgiften. Vi yrkar också på ogillande dom. Brevet med frågorna är också bifogat.

Jag har listat en hel serie med uppenbara fel i skyltningen. Dessa är i och för sig tillräckligt skäl för att kontrollavgiften är felaktig, men jag har koncentrerat mig mer på personalens utbildning. Jag hävdar mycket bestämt att den personal som skyltat och kontrollerat skyltningen inte kan ha fått för ändamålet lämplig utbildning.

Min gissning är att HOJAB kommer att vilja skriva av ärendet för att med minsta möjliga uppmärksamhet få det hela ur världen. Den som lever får se.

Lite beroende på vad som händer avser jag be en jurist undersöka vilka möjligheter som finns att agera mot Europark/HOJAB. Jag är villig att satsa några tusenlappar på att få detta utrett. Det är naturligtvis en ren förlustaffär, men detta handlar inte om pengar.
av Surkart
RobinD skrev:Jag ringde idioterna och de hävdade att de skulle vidhålla kontrollavgiften för att nyttotillståndet har ett ur, hur tar jag mig ur denna situation?
Min erfarenhet är att både Europark och Q-Park är helt skrupelfria företag som kör ända in i kaklet även om de inser att de gjort helt fel. Jag har sett flera exempel på det. Om man inte ger sig, så går de till domstol. Jag antar att de räknat ut att om de vinner tillräckligt många gånger, kan de ta igen eventuella förluster på det. Det är oerhört irriterande.

Med rätt kunskap är det inte omöjligt att klara sig men det är mycket lätt att halka på vägen och då är man såld.

Det är rätt så länge sedan jag parkerade i Jakobsbergs centrum men sist jag var där hade en parkeringsyta en mycket märklig (och felaktig) skyltning. Den bestod av sex olika skyltar på samma stolpe och såg ut så här (varje skylt har en vit ram):

Överst skylt 1: P-Skylt
Skylt 2: Avgift alla dagar 00-24
Skylt 3: Giltigt P-tillstånd erfordras
Skylt 4: eller
Skylt 5: P-skiva
Skylt 6: 3 tim

Den här skylten går inte ihop. Jag vill minnas att vi har diskuterat just den här skylten tidigare i den här tråden, och uppfattningen har gått isär lite om hur den ska tolkas.

Solklart är att varje skylt refeererar till huvudskylten (inte till skylten ovanför). Detta står tydligt i VMF 2 KAP.
"2 § Om det finns flera tilläggstavlor under ett vägmärke gäller anvisningen på var och en av dessa som en kompletterande anvisning till märket. Innehåller en tilläggstavla flera anvisningar gäller dessa gemensamt som en kompletterande anvisning till märket."

Jag har märkt att vare sig Europarks eller Q-parks personal har förstått skillnaden mellan budskap på flera eller samma skylt.

Detta innebär alltså att man enligt skylten måste betala avgift, ha giltigt P-tillstånd, P-skiva samt att parkeringen är begränsad till 3 timmar, allt på en gång. Det må ju vara hänt, även om det antagligen inte var avsikten. Men var kommer skylten "eller" in? "eller" refererar till huvudskylten. För huvudskylten (P-skylten) gåller 24 timmars parkering. Vad betyder "eller 24 timmars parkering vardagar utom vardag före sön- och helgdag" i sammanhanget???

LKOP kräver att skyltningen ska vara tydlig, och den här skylten är enligt min uppfattning inte tydlig.

Om nu skylten finns kvar, och det antingen inte går att fastställa av kontrollavgiften att du inte stått just där skulle jag personligen bestrida. Jag skulle dels hänvisa till att LKOP kräver tydlig skyltning, men också att personalen har utbildning. Om inte personalen kan inse att skylten är otydlig skulle jag hävda att personalen inte har tillräcklig utbildning. Jag är övertygad om att Europark då skulle gå till tingsrätten. Jag skulle nog ha en chans att klara mig, jag har slagits med Q-park en gång, men jag kan inte uttala mig om dina chanser. Det gäller att lägga upp sitt försvar på rätt sätt, annars är man såld.
av skyking
WaldenWoods skrev:Hej!

Fantastiskt intressant tråd, detta! Surkart, har du kommit någon vart med din begäran från november att Europark ska kunna visa upp avtal som ger dem rätt att ta ut kontrollavgift samt har rätt utbildning?
Jag gjorde samma invändning och efter 3-4 månader damp det ner ett svar med att ärendet var avskrivet (det kan ju bero på att de varken haft rätt att ta ut kontrollavgift eller haft rätt utbildning). Det Surkart har råkat ut kan ju vara att Q-park utnyttjade att de viste att bilägaren var bortrest under svarstiden och chansade på att de skulle få pengar istället för ett svar.
av Surkart
skyking skrev:
WaldenWoods skrev:Hej!

Jag gjorde samma invändning och efter 3-4 månader damp det ner ett svar med att ärendet var avskrivet (det kan ju bero på att de varken haft rätt att ta ut kontrollavgift eller haft rätt utbildning). Det Surkart har råkat ut kan ju vara att Q-park utnyttjade att de viste att bilägaren var bortrest under svarstiden och chansade på att de skulle få pengar istället för ett svar.
Nu kan jag inte på något vis påstå att jag är besviken på att det dragit det vidare till domstol.
Det ska bli mycket intressant att få det här rätsligt prövat.
Nackdelen är att man som svarande aldrig kan vinna ett sådant här mål. Det är stor risk för att det bara resulterar i en ogillande dom. Det innebär visserligen att Europark/HOJAB förslorar, men om de debiterar massor av kontrollavgifter utan lagligt stöd, borde det finnas grövre sanktioner mot det.
Dessutom tolkar jag lagreglerna som att det inte kan betraktas som lagligt att stämma någon om man har orsak anta att invändningen från bilisten är grundad. Jag ska som sagt kolla upp med en jurist, vad det finns för möjligheter att driva en process mot Europark/HOJAB.
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför blir man inte förvånad?
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 85
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]