Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PoppeOsd
Tjena jag håller på att gå i bitar just nu -.- Förra helgen så bytte jag olja oljestift och tändstift på Min volvo 245 gl med B21 motor.
Jag åker in till stan och pluggar en vecka och när jag kommer tillbaka och ska flytta bilen min så går den jätte fint som vanligt ^^
Men efter ett tag så börjar det smattra lite från avgassystemet men jag tänker inte mer på det men det blir värre och värre :s efter ett tag så går den på 2-3 cylindrar och smäller från avgassystemet så jag stänger av då och tittar lite under huven... efter ett tag så tänkte jag titta stickan och den var fan Helt slut på olja... Nybytt och allt :-(O)
Jag märkte att det var lite missfärgad snö under bilen men tänkte inte så mycket på det.. :roll:
Vartifrån kan en fullt fungerande (oskruvad) B21 motor läcka olja?.. Jag hade tänkt att hissa upp härken imåra och glåma lite men jag är rätt så okunnig på bilar. Kan det möjligtvis vara oljeskruven som jag tömde oljan på under bilen vid frambalken som har flugit? Jag hörde något om någe oljetråg av mek kompisen, såklart så fattar jag inte en jota av vad han pratar om och står och tänker på soliga strander och baywatch tjejer :roll:

Finns det någe vettig och kunnig person som kan berätta vart en b21 kan läcka olja och varför så vore jag evigt tacksam för Vettigt svar..
Mvh
Enda sättet är att krypa under och se vad som hänt, det troliga är att det läcker vid pluggen du lossade för att tömma ut oljan eller om du också bytte oljefilter så kan det läcka där. Vad är det som du kallar oljestift?

Mvh GK
av PoppeOsd
gnestakalle skrev:Enda sättet är att krypa under och se vad som hänt, det troliga är att det läcker vid pluggen du lossade för att tömma ut oljan eller om du också bytte oljefilter så kan det läcka där. Vad är det som du kallar oljestift?

Mvh GK
Okej, Jo jag tror det är pluggen också, Ja det är det jag menade oljefilter ja. det kan mycket väl läcka där också :S
Jag återkommer med svar om vad som är felet imåra.
av PoppeOsd
Hasse63 skrev:Kolla så du har en tätningsring på oljepluggen
Helt sjukt när jag gick ut och skulle provstarta den så gick den inte igång (batteriet) Aja fram med Peggy och starthjälp så gick Maggan igång, Gick lika pissigt... Jag ser dock att flammskyddets plast"hölje" är trasigt och det bara sprutar luft? ? :-/ Det har vart trasigt förr och då gick den Piss, Så det lär ju vara samma sak som har hänt nu :S Vi lagade den med att smälta tillsammans plasten men den lagningen har smält sönder -.-
vi kollade på oljestickan och den var full med olja :shock: Igår var den snustorr och idag är den full ?:-/
http://img705.imageshack.us/i/dsc00805g.jpg/ En sådan är det..
Nu kommer frågan Vart hittar man en ny? Komplett alltså med gummi och plast å skit?
Mvh Poppe
Gå in på skruvat.se och sök på ditt reg.nr., jag tror att det skall finnas till din motor.

Mvh GK
Dels av naturlig kondens, men det blir trots allt bara en begränsad mängd. Sedan är bara ett läckage med kylarvatten som alternativ. Naturligtvis kan det även vara ett sabotage från någon illvillig jä**l, men det är väl knappast troligt?
Har du kollat kylaren? Behöver du fylla på ofta?
Användarvisningsbild
av Vix
Flamfälla och allt därtill finns på mekonomen. Komplett med slang, hus, gummi och fälla går det på en hundring ca. Kollat så den inte är igenkläggad?
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]