Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ampej
Hej.
Jag har lite strul med min 240, den är riktigt tjurig att starta och älskar att baktända.
Jag har bytt rotor, fördelarlock, stift och nu tändmodulen men samma problem.
När den väl blivit varm så går den ojämt på tomgången, sen har jag upptäckt att värmen går knappt upp till hälften på mätaren så jag ska åka iväg och köpa en termostat idag och byta den.
Sen efter att jag meckade med bilen igår vägrar motorhuven stängas, jag kan sätta mig på huven men den fastnar inte. någon som vet vad det kan bero på?

Mvh Ampe
Användarvisningsbild
av igelkottar
Om du har förgasarmotor så kolla membranet i den, för det minsta lilla hål gör att den går illa.

Har du kollat att wiren går tillbaka i huvlåset?
Användarvisningsbild
av Hasse63
På 86 så är det original Stromberg med gul kork och de har inte membran.

Har du bytt brytare och ställt tändningen efter det??

Som Igelkottar poängterar så... prova trycka in det vita handtaget, om det inte hjälper så kanske det funkar att smörja låset.
av Ampej
Hasse63. Jo det har membran och det har jag bytt redan, men nu måste jag byta termostaten för att bilen går aldrig upp i värme, det är därför som den går som en rutten fisk tror jag. Det hjälper inte om jag har den öppnaren intryckt igen så jag får gå ner sen med lite smörjmedel, ska man smörja där fjädern går ner eller där den hakar fast?
av Rådlös
Om du kan, så bör du även smörja wajern (som inte är en wajer utan en massiv ståltråd). Det är nog inte lätt, men inte omöjligt, att lossa wajern och höljet vid låset i framändan så mycket att du kan låta olja rinna in i höljet. Lyft upp den lossade ändan så det blir nerförsbacke, och var generös med oljan. Wajern är säkert 2 meter lång (?) Om du tar bort grillen så kommer du åt låset lätt. På senare 240 sitter grillen med 2 mekarvänliga fjäderbelastade "ploppar". Hur det är i din -86 kan jag inte uttala mig om, men det finns det andra som kan här på forumet.
av Ampej
Bensinskalle, Ja jag fyllde på men ska nog dra i en skvätt till imorgon bitti när jag lämnar barnen, Ska även passa på att smörja ordentligt då.
Rådlös, Ja jag har dom plopparna på min grill så jag ska öppna upp där imorgon och smörja på ordentligt =)
av Volvo264GLE
"När den väl blivit varm så går den ojämt på tomgången, sen har jag upptäckt att värmen går knappt upp till hälften på mätaren så jag ska åka iväg och köpa en termostat idag och byta den."

Hmm.. Temperaturmätaren ska ju bara upp till hälften!? :wink:
Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]

AI haha, kan inte skilja på bilens olika bat[…]

ljudet av ett dött batteri?

Verkar ju kass i mina öron.