Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av modin
Sjukt irriterande detta. Jag, och förmodligen en hel del grannar, blev väckta vid sjutiden imorse av denna förbannade bils larm. Några timmar senare var det dags igen.
Hoppas att verkstan kan fixa detta på studs under morgondagen. Detta borde väl åtminstone gå på Bilia Maxitrygg-garantin får man hoppas..
Användarvisningsbild
av twelve
Jag hade samma problem på min S80 MY07. När jag hade fyllt på spolarvätska och stängde huven så fick jag meddelandet Motorhuv öppen. Tog en dag eller två sen försvann det. Prövat ett antal gånger att öppna och stänga..
Användarvisningsbild
av AndersP
Har själv haft samma problem utan att den larmat
Prova att skruva ned de två gummibeklädda "knopparna som sitter på varsin sida i motorrummet :shock: :)
Användarvisningsbild
av modin
Vi får se vad de säger på onsdag när jag lämnar in bilen.

Förresten; jag försökte låsa bilen utan larmet idag men lyckades inge vidare. När man låser med nyckeln, låses ju bara förardörren. Och trycker man på den invändiga låsknappen (vid fönsterhissreglagen) så låser den för att sedan direkt låsa upp igen.

Hur låser man bilen utan att aktivera larmet egentligen? Låsa varje dörr för sig??
Användarvisningsbild
av modin
AndersP skrev:Har själv haft samma problem utan att den larmat
Det är något uppenbart glapp någonstans. Ibland står det att huven är öppen och ibland fungerar allt perfekt. Det går alltid att låsa bilen, vare sig den varnar för öppen huv eller ej. Det är när den slår om från det ena till det andra och bilen är larmad, som larmet går.

Det här kommer ju störa nattsömnen kraftigt tills det blir fixat. Med min vanliga tur kommer allt säkert fungera perfekt på onsdag när Bilia sätter tänderna i bilen.. :shock:
Användarvisningsbild
av modin
Byte höger huvlås pga defekt givare i den. Kostnad hos Bilia 3300kr. Teknikern sa att han varit säker på att Maxitryggförsäkringen skulle täcka det så han bytte innan han kontaktat dem. Fick sedan ett nej från dem, så han tyckte att jag skulle betala 3300kr trots att han när jag lämnade in den på morgonen sagt att försäkringen skulle täcka det.

Efter lite tjafs enades vi om 20% rabatt samt att han drog bort felsökningskostnaden vilket resulterade i en slutsumma på drygt 1800kr. De hade även tvättat bilen. Och om jag kontaktade samma tekniker när det var dags för service nästa gång skulle han ge ett bra pris sa han.

Jag har sagt det förut, men jag säger det igen: Bilia Maxitrygg är ett skämt. Den täcker så gott som ingenting alls. Ändå står det att läsa på bilia.se att det förmodligen är den bästa garantin på marknaden. Stämma dem för falsk marknadsföring? Det är ju inte utan att man blir sugen.

Det enda denna försäkring har tagit för min del, har varit när 2st parkeringssensorer gick sönder. Inte defekt parkeringsbroms. Inte "strålkastare service erfordras" meddelande. Inte tjutande bromsar (ja, detta kan jag ha viss förståelse för). Listan kan göras längre. Vet inte hur många tusen jag fått betala i felsökningskostnader utan att ens ha fått alla fel åtgärdade.

Ja, jag är bitter. Eller mer uppgiven. Men nu falsklarmar inte bilen längre, och idag åkte även sommardäcken på! Rejsade lite mot en MiniCooper S. Vi drog jämt :lol:
av Homestream
Variosboy skrev:Hade samma fel på min och det slutade med byte av huvlåsen på båda sidor.. På garanti..
Samma här. Detta är nog ett större probelm än vad Volvo vill ge sken av.
Var inte populär hos grannarna den natten...
Användarvisningsbild
av pang58
rosenlorden skrev:Fick samma problem på min V50, givaren sitter där motorhuven går ner i "låset" i karossen. Lite plastbråte som lätt går sönder, att laga skulle kosta närmare 2 papp på bilia, mao byta hela huvlåset för att en liten plastbit gått sönder o inte påverkar en tryckgivare. Jag löste det genom att bygla givaren med ett gem istället, kostnad 0:- :lol:

Dock så larmar det ju inte om man öppnar huven, och inte heller larmet kommer ju larma om någon bryter upp huven och försöker stjäla din motor :roll:
Kanske en gammal tråd men hur gör man för att "bygla givaren med ett gem"? Kommer man åt utan att demontera hela fronten?

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]