Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Har ni kommit så långt så är det till att ta reda på vilken vacumslang eller vacumslangar ni glömt (min första tanke). Den går ju på gas, dock dåligt, men inte på tomgång. Nåt som tyder på att luften tar fel väg på tomgången. Och luften tar ju enklaste vägen. Alltså via läckan.
av Kontakenta
Det låter rimligt, för jag noterade en sak nu när du säger det. Vet inte om det har någon betydelse men laddtrycksmätaren visar ca 0,2 på vacumsidan och den har legat runt 0,6-0,8 innan. Bilen har gått illa på tomgång när han varit kall och då har man sett hur vacumet minskat, vet som sagt inte om det har någon betydelse. Vi kan alltså släppa tändningsproblemet nu och fokusera på vacumslangar? Hur är det med fördelare, rotor osv, kan det vara något fel där? Hur pass idiotiskt är det att köra bilen 5-10mil när den är så här? Skulle behöva flytta den hem istället då det underlättar skruvandet. Mvh
av *pettson*
Kontakenta skrev:Det låter rimligt, för jag noterade en sak nu när du säger det. Vet inte om det har någon betydelse men laddtrycksmätaren visar ca 0,2 på vacumsidan och den har legat runt 0,6-0,8 innan. Bilen har gått illa på tomgång när han varit kall och då har man sett hur vacumet minskat, vet som sagt inte om det har någon betydelse. Vi kan alltså släppa tändningsproblemet nu och fokusera på vacumslangar? Hur är det med fördelare, rotor osv, kan det vara något fel där? Hur pass idiotiskt är det att köra bilen 5-10mil när den är så här? Skulle behöva flytta den hem istället då det underlättar skruvandet. Mvh
Tja kan du få den att gå under en längre tid är det risk för att du eldar upp katalysatorn men även kolvar och annat på grund av för magert med bränsle.
0,2 är ju ingen höjdare helt klart.
Kika på dina vacumslangar såsom till bromsservot. För den lossas ju när insuget ska bort vid rep. Även den till kolkanistern.
Är slangen in till spjället hel i grenen mellan tomgångsmotorn och insugsdelen? (tänkte om den mätte fel i massmätaren genom läckage i en laddtrycksslang)
Ytterligare en tanke... Eftersom toppen varit av. Ingen förväxling mellan insug och avgaskamaxel.. :| ?
av Kontakenta
Ok, då blir det bogsering, känns inte som om jag vill dra på med ännu mer fel. Fel plats på kamaxlarna har jag inte haft en tanke på, hur skiljer man på dom utan att behöva lyfta av locket? Finns det nåt smidigt sätt att kolla läckage eller blir det till att använda ögonen ordentligt?
av *pettson*
Kontakenta skrev:Ok, då blir det bogsering, känns inte som om jag vill dra på med ännu mer fel. Fel plats på kamaxlarna har jag inte haft en tanke på, hur skiljer man på dom utan att behöva lyfta av locket? Finns det nåt smidigt sätt att kolla läckage eller blir det till att använda ögonen ordentligt?
ögonen gäller.. det finns märkningar på kamaxlarna i ändarna E är avgas och I är insug..
Eller så får du gå på numren du har. Återkom med numren, det förekommer ett antal nr.
av Kontakenta
jajjemen, fått hem bilen nu iallafall :) Ska kolla nr imorrn när jag kommit från jobbet så ska jag lägga upp dom här, sen blir det att leta läckande slangar... Passar på att tacka för all hjälp hittils, evigt tacksam!
av Kontakenta
hittat ett ställe där luft försvinner... strax efter LMM nere på röret sitter det en nippel som saknar slang, något som ska sitta där eller går den att plugga? Letandet fortsätter...
av Kontakenta
Jag kommer verkligen ingenstans... felsökt och felsökt, men nej,hittar inga fler läckor. Gjorde om nollningen av motorn idag, vevaxeldrevet mot markering på oljepump, kamaxlarna parallelt med delningen i toppen, insuget med "siffersidan" nedåt och avgas med "siffersidan" uppåt, med siffersidan menar jag den änden som artnr står på, förövrigt så sitter kammarna på rätt plats iallafall, I på insug och E på avgas. Satte dit rotor och allt och skulle provstarta, nu startar den inte alls, kan man sätta rotor hållaren åt fel håll så rotorn hamnar 180gr fel?
av *pettson*
Kontakenta skrev:Jag kommer verkligen ingenstans... felsökt och felsökt, men nej,hittar inga fler läckor. Gjorde om nollningen av motorn idag, vevaxeldrevet mot markering på oljepump, kamaxlarna parallelt med delningen i toppen, insuget med "siffersidan" nedåt och avgas med "siffersidan" uppåt, med siffersidan menar jag den änden som artnr står på, förövrigt så sitter kammarna på rätt plats iallafall, I på insug och E på avgas. Satte dit rotor och allt och skulle provstarta, nu startar den inte alls, kan man sätta rotor hållaren åt fel håll så rotorn hamnar 180gr fel?
Det finns dom som lyckats med det mesta..
Men normalt sett så har brickan en stansning som passar i spåret på kammen. Den ska inte gå att sätta fel förutom med vilja o våld.
Rotorn ska ha en deformering som passar i motsvarande spår på brickan som sitter på kammen för att inte hamna fel.

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]