Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej har köpt en 945 -96 s2.3
fick hem den så gick den på 3cylindrar i typ 10-20 sek sen går den normalt igen. gör så varje gång man starta den.
och lambda lampanlyser, så provade att koppla ur den en stund och hade batterikablarna borta, fick ett tips av någon om detta. men efter detta så startar bilen inte, eller den startar till och lambdan lyser men bilen dör direkt igen. hinner inte gasa eller något för den bara dör.
har provat med en lambda från en 740 tic -88 utan resultat.

hjälp mej, vad kan va felet?

Mvh Dennis
Hej!

Först borde du kolla felkoder, det kan säga mycket om felet. Annars kan du prova och spraya startgas och se om den håller sig vid liv. Gör den det har du bränsleproblem och dör den i alla fall är det troligtvis nått med tändningen.

Hur är det förresten med servicen på bilen? tänker typ tändstift osv?
var kollar jag felkoder? sitter inget diagnostikuttag som på 740? hittar inget iaf.
får prova startgas, har ingen info om service faktiskt, då han jag köpte den av inte visste nått om den typ för han hade haft den i 2veckor..
men grejorna ser ju inte ut att va bytta jätte nyligen
Eftersom du har en 96a så har obd uttag vilket betyder att du måste ha en slags dosa för att kolla felkoder med. Detta kan du få hjälp med på en verkstad, dock kostar det nog några hundra. Om du inte känner någon som har någon sådan dvs. Har även för mig att jag sett en guide här på forumet hur man bygger sin egna felkodsläsare!

Men börja med startgasen då ser du ganska snart om det är bränsle eller tändningsfel :)

Sen skulle det ju inte skada om du gör en rejäl service på bilen, det mår både du och bilen bra utav :wink:

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]