Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hejsan, den senaste tiden har ABS lampan tänt sig efter en liten stunds körning, idag när jag körde på motorvägen så märkte jag att hastighetsmätaren börja konstra, vid 120 så hoppade den ner till 60 ibland och kunde liksom aldrig hålla sig, även vid lägre farter så är den segare, från stillastående så kan den efter några sekunder hoppa upp. kan detta höra ihop med att ABS lampan tänder sig? dock slocknar den vid motorstart.
När hastighetsmätaren visar fel och ABS-lampan tänds är det sannolikt givaren på bakaxeln som är felaktig. Antingen själva givaren (kan mätas med multimeter, skall ge 1000 ohm). Dela sladden strax bredvid bensinpåfyllningsröret i bagagerummet och koppla in multimetern. Annars kan det vara själva sladdens anslutning till givaren. Mät då samtidigt som du "lirkar" på sladdens anslutning. Nästa steg är själva mätaren. Lödningarna bakom centralinstrumentet brukar ger upp ofta. Ta bort hela instrumentet och löd om alla anslutningar. Du kan också köpa på skroten. Kolla då så att du hittar rätt instrument.
om jag ska mäta givaren ska jag dela kontakten inne i bilen då? om jag delar kontakten på givaren, vad mäter jag då? kablaget fram till instrumentet, brukar det krångla? vilket är det absolut vanligaste- givaren, instrument eller kablage? när du menar "lirka" på sladdens anslutning, är det nere på givaren du menar då?
har nu kollat lite mer på bilen, och kommit fram till att lampan bara tänder sig när det är torrt ute, så fort det blir blött på vägarna så tänder sig aldrig lampan. märkte också idag med torrt väglag att bromspedalen pulserade precis som när ABS systemet jobbar, och nån sekund senare tänder sig lampan. det konstiga är att det var inget grus på vägen och inte halt, så ABS systemet behöver ju inte jobba i det läget.
ABSen vet inget om väglaget ! - den märker bara att hjulen snurrar olika fort !
dina hjul snurrar inte olika fort men eftersom en sensor är knas så tror den det .
kolla kransarna i framhjulen , dom kan spricka ! / tappa kuggar av rost !
/emwtur
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]