Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Näää kan inte leva med det. Det är irriterande och folk får uppfattningen att det är en skruttbil jag har. :lol:
har samma problem på min och det är inte krängningshämmarna på den.. volvo har problem med sina fjädersäten den svarta i toppen som håller fjädern.. stötdämparen går igenom en stålhylsa som sitter fastvulkat i gummit och den släpper med tiden och blir glapp och från det får du ljudet när man svänger.. fjäderbenet blir glappt i toppen och stöter emot.. kostar cirka 300 kr styck att köpa!
Kan nästan lova att de är plast höljet som sitter runt fjädern som har gått sönder eller nöts sönder, då börjar de knaka och smälla lite.. hissa upp framvagnen och så känner du efter om dom gått sönder och har dom de så flyttar du om de bara så du har de hela bakom fjädern, alltså mot motorn om man säger så.. så prövar du köra igen så märker du fort om de är de.. jag köpte slang och satt dit på min och de är knäppt tyst! men trodde också de var nå stag som var slut men detta är visst ett vanligt fel att dom där nöts sönder..

Sen när du säger att de smäller mer när de är torrt ute så är de ju ännu större chans att de är just de felet.. Pröva detta innan du gör något mer, de kostar inget och tar några minuter.. Ska du byta tycker jag en slang är de bästa och några stripes..
Cubaze,
Kan du förklara lite mer vad du menar med att "flytta" plasthöljet? Har själv knakande/smällande ljud i framvagnen. Jag var och köpte nya krängninshämmarstag igår, de som sitter på bytte jag för 6000 mil sedan. Därför antog jag att det var dags igen. Däremot kunde jag inte känna att stagen var glappa denna gång, vilket jag kunde förra gången. Jag har inte bytt ännu, tänkte göra det idag. Men jag kikade lite igår eftersom jag hade bilen upplyft för oljebyte. Kunde då konstatera att det skyddshölje på fjädern du pratar om var skadat. Går det att skjuta längs med fjädern? Vad tog du för plastslang som tål att jobba mellan två fjädervarv? Borde nötas rätt ordentligt?
Dessutom hade jag bilen inne för byte främre bromsslangar frnågra veckor sedan. Jag bad mecken kolla varifrån ljuden kunde komma. Han konstaterade att spindelleden på den sida det lät ifrån var vldigt glapp, så de byttes. Men inte hjälpte det mot ljudet!
Eftersom jag inte öppnat kartongerna till stagen tänkte jag att om det nu inte är det som är problemet, så går jag tillbaka med stagen. Åkte på en trasig diskmaskin imorse, så pengarna behövs till andra oförutsedda utgifter!
Det märkliga är att jag inte råkat ut för det på ett tag nu. Undrar om den kan ha halkat rätt av sig själv.
kan vara så enkelt att du har haft sten i nedre fjäderskålen under fjädern kan ge lite smällande ljud och nu har du sonika sköljt bort den alt har den malts ner till grus
Jag misstänker att det kan ha varit något sådant också. Får se om det återkommer.
vill bara avsluta med att säga att jag fått mer eller mindre konfirmerat att det är fjädersätet som låter.
Har skrivit ett inlägg om detta tidigare. Hissa upp ett framhjul, kolla gummit mellan fjädern och fjädersäte. Har det nött hål i det (oftast in mot hjulhuset) tar du en bit trädgårdsslang. ca 15 cm, klipper upp denna på längden (sidavbitare och några svordommar), trär den över fjädern och skjuter ned den så långt du kan, så den tar emot mellan fjäder och fjädersäte. Se till att slitsen på slangen är uppåt. Sen tar du tre fyra buntband och låser slangen runt fjädern, klipp av överfödig bit av buntbanden och vipps. Klart. Håller något eller några år sen är det bara att göra om. Kostar nära noll och tar inte många min. Funkar kanon. Om det är placebo eller inte låter jag vara osagt men känns som det isolerar däckljud bättre än innan.
Jag har samma bekymmer V70n -03 det klonkar när jag kör, det räcker med små gropar och gupp. Får ingen ordning på det.
Jag har bytt :
Krängningshämmare stag, Fjäderbussning, Spindelled, Fjäderbenslagring, Länkarm med nya bussningar, Fjädrar och Stötdämpare.
Det låter fortfarande och nu vet jag inte vad jag ska byta, kan det vara så att bussningarna till krängningshämmaren är dåliga ? eller har jag monterat brickor och muttrar till stötdämparen i fel ordning så att det sitter fel. (någon som har en bild på vilken ordning dom ska sitta ? ) Börjar bli riktigt trött på ljudet det låter som man åker i nån gammal skrotbil. :(

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]