Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av macke
Nybliven ägare till en V70N 2.4T -00.

Har hittills bara behövt tanka bilen två gånger, men det går åt fruktansvärt mycket bensin. Närmare 2liter/mil. Färddatorn visar normala siffror ca 1.1l/m så det måste vara bränsleläckage? Några standardställen där det brukar läcka på V70? Vid filtret eller liknande..
av ronnie
prova å gasa mindre bränsleläck e det knappast!
macke skrev:Nybliven ägare till en V70N 2.4T -00.

Har hittills bara behövt tanka bilen två gånger, men det går åt fruktansvärt mycket bensin. Närmare 2liter/mil. Färddatorn visar normala siffror ca 1.1l/m så det måste vara bränsleläckage? Några standardställen där det brukar läcka på V70? Vid filtret eller liknande..
av macke
Okej. Men jag kör så bränslesnålt det bara är möjligt. Bytte tändstift på den igår och nu visar färddatorn ca 0,9 l/mil.
Tyckte bränslemätaren sjönk riktigt fort förut, så jag provade tanka igår, efter jag kört elva mil och då visade det sig att den dragit drygt 2,1 l/m trots att datorn visade ca 1,1l/m. Tror inte det är att jag gasar för mycket och att datorn visar såpass mycket fel. Om det inte är läckage, vad kan det då vara??
Hur och var får färddatorn info om bränsleförbrukning? Vart sitter givaren?

Jag har dock inte känt någon bensinlukt, men har inte heller hissat den ännu och följt bränsleledningen med näsan.

Tacksam för hjälp
/Marcus
Användarvisningsbild
av Mats
Färddatorn får info från spridarna.
Du måste nog in på Volvo för att kolla felkoder på den.
kan ju vara lamdasond eller Luftmassemätaren som spökar.
av macke
Jo iofs. Fast borde han inte gå som en kratta isf? Det som är ganska förbryllande, just att han går riktigt fint. Om det skulle vara bränsleläck och läcka såpass mycket så borde han tveka vid gaspådrag osv, men inte ens det gör han.
Vore fint om man kunde läsa av alla felkoder själv. =/

Någon mer än jag som haft problem med att installera Vadis, btw? Lyckades installera på en win2000-burk utan felmeddelanden, men då crashar titt som tätt när man gör felsökningar ist, så jag lyckas inte få fram något givande alls. Kanske befogat att köra i ny tråd, menmen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
11 mil är lite för kort att mäta förbrukning på, räkna på en hel tank i stället.
av åklagarn
om du får i 23l efter 11mils körning måste du ju ha en synlig pöl under bilen eller så är det någon som slangar bilen på soppa
av macke
Ja, borde nästans synas en pöl eller kännas lukt. Har inte känt någon lukt och det är för blött och slaskigt för att se någon pöl. Kanske kan vara så att det bara läcker när det är tryck på bränsleledningen. Får prova hissa upp bilen och se om det droppar och rinner någonstans när motorn är igång, eller iaf med tänningen på, så pumpen matar.
Användarvisningsbild
av greeeken
Ok jag har inte en S60 T. Bara en vanlig S60 170 hästar.
Efter att jag bytt till öppet luftfilter så kan jag säga attt bilen drar från 0,89 till ca 9,9.
Kan ju vara en sådan enkel grej.
Bilen kanske är trimmad?
av macke
Fast då borde färddatorn visa att den drar mer också? Sen är det fortfarande ganska saftigt med över 2l/m med extrem lugn körstil, för en trimmad bil. =/ Men tack för alla tips som jag får!!
Bygga vevhusventilation?

En sak som också är viktig är att […]

Broms höger fixas aldrig

Var det ett helt nytt ok på höger sida […]

Köpte för nåra månader sedan[…]

Har en V70 D5 FRÅN 2015. Har under 1 å[…]