Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Jag har en Volvo V70 1998 GLT med motor B5254S.

Idag när jag skulle köra fruga till jobbet så upptäckte hon en STOR pöl olja på marken i garaget. Området som var mycket blött var ca 30x30cm. Kanske inte är så mycket olja men ser mycket ut.
Tittade lite på oljan och den var inte så smutsig. Tänkte direkt då att jag gjorde ju service för några veckor sedan och kanske inte dratt åt allt.

Tittade under bilen och pluggen är ren, oljefiltret läcker inte. Kollade oljestickan och nivån ligger kvar.
Kollat bromsvätskan och servooljan men nivåerna ligger kanon.

Det enda som det skulle kunna vara är väl ändå växellådsolja? Har inte en aning.

Oljan som ligger på marken ligger faktiskt en bit bort från oljepluggen. Ligger i samma nivå som den bakre motorramen(tror jag det är ja). Dammaskerna till dem inre styrstagen är neroljade på båda sidor. Även slutet på balken på båda sidor har massa olja undertill... Kunde inte hitta vart det kom ifrån genom att ligga på marken iaf.

Antar att jag får och åka å hissa upp bilen för att kolla lite bättre, men är det någon som har lite tips på vart jag kan kolla efter läckor?

Vore väldigt tacksam för tips!

//Kensy
gnestakalle skrev:Vevaxelns packbox är vad jag tror.
Mvh GK
Vart mer exakt sitter denna? Bara så att jag vet vart jag kan kolla?
Säg nu inte att det är packbox-packningarna som gör att växellådan osv måste ner...?
timebandit skrev:
gnestakalle skrev:Vevaxelns packbox är vad jag tror.
Mvh GK
Vart mer exakt sitter denna? Bara så att jag vet vart jag kan kolla?
Säg nu inte att det är packbox-packningarna som gör att växellådan osv måste ner...?
Det brukar inte läcka från packboxen när bilen står still, utan bara när motorn går. Man kan dock få en liten fläck olja när man parkerar på grund av oljan som redan tagit sig förbi packboxen och sakta rinner ner till skvallerhålet mellan motorn och växellådan. Vilken färg har oljan?
Oljan är ljusbrun samt svart beroende på vart på marken jag kollar, kan vara så att smutsen på marken gjort sitt också. Men den verkar vara lika tunn precis som motoroljan.
Men om det är växellådsolja så skall det inte läcka från båda sidor? Kan ju iofs vara skvättmärken på ena sidan också.

Så du menar att det läcker bara mellan packboxarna när bilen rullar? Gäller det även om motorn är på men står stilla?
Stod stilla nästan 5 minuter på tomgång då vi hittade oljan på marken och då kom det ingen olja iaf.
timebandit skrev:Oljan är ljusbrun samt svart beroende på vart på marken jag kollar, kan vara så att smutsen på marken gjort sitt också. Men den verkar vara lika tunn precis som motoroljan.
Men om det är växellådsolja så skall det inte läcka från båda sidor? Kan ju iofs vara skvättmärken på ena sidan också.

Så du menar att det läcker bara mellan packboxarna när bilen rullar? Gäller det även om motorn är på men står stilla?
Stod stilla nästan 5 minuter på tomgång då vi hittade oljan på marken och då kom det ingen olja iaf.
Ja det läcker när motorn är igång, sen blir det antagligen mer läckage ju högre varv man har. Det du gör för att snabbt kolla om det är packboxen är att kika vid skarven mellan motorn och växellådan. Det finns ett litet hål där, och om du ser olja komma därifrån så är det packboxen som är dålig.
SubMarine skrev:
timebandit skrev:Oljan är ljusbrun samt svart beroende på vart på marken jag kollar, kan vara så att smutsen på marken gjort sitt också. Men den verkar vara lika tunn precis som motoroljan.

Ja det läcker när motorn är igång, sen blir det antagligen mer läckage ju högre varv man har. Det du gör för att snabbt kolla om det är packboxen är att kika vid skarven mellan motorn och växellådan. Det finns ett litet hål där, och om du ser olja komma därifrån så är det packboxen som är dålig.

Tack för att du hjälper mig!
Ser man hålet lätt? Kan du skaka fram en bra bild tror du? ;) Är inte helt 100 på vart jag skall kolla exakt.
Ser man det utan att hissa upp bilen tror du?

Diskuterade problemet med farsan hurvida om det skulle vara packbox(arna) om det är värt att fixa problemet eller skrota och köpa ny(begagnad). Är ju förälskad i bilen och har ändå gjort mycket på den. Marknadsvärdet ligger väl på runt max 20.000.
Runt 10.000 på att laga den. Fan va det suger isåfall.
Stoppa in huvudet under frontspoilern så ser du ett litet hål precis där motorn och växellådan sitter ihop. Om det läcker så ser du olja runt utsidan av hålet. Det kommer vara ganska uppenbart när du kollar :) Du behöver inte hissa bilen, men du kan behöva lägga dig ner på marken så skippa finkläderna :D
Som så många redan konstaterat så håller jag med på att packboxen tyvärr kan vara orsaken till ditt oljeläkage.Däremot så kan denna packbox även läcka om motorn inte är igång vilket nu någon här inte trodde.Men så är det på gott och ont.Däremot så tycker jag att du värderar din bils pris aningen lågt om du nu samtidigt som du påstår har lagt ner så mycket på denna bil.Borde ju vara värt besväret att få denna packbox bytt isåfall om inget annat strular.Du vet vad du har i denna prisklass men du har förmodligen ingen aning om vad ett nyinköp i samma pris kommer att innebära reparationsmässigt med tiden.

Själv fick jag en automatväxellådas packbox till en Ford V6 bytt tre gånger innan jag gav upp när dessa lådor uppenbart inte var ämnade att fungera någon längre tid, (ett av Fords stora misstag kvalitetsmässigt).Hittade en mindre verkstad som nästan enbart pysslade med att renovera växellådor och fick dessa reparationer till ett helt annat pris än vad t ex Volvo skulle ha.Långt under halva priset med andra ord.Verkstaden ligger i Osby nere i Skåne och har bara två anställda beroende på intresse.Men finns förmodligen lokala förmågor även i ditt hemområde om du bara letar.
PTV skrev:Däremot så kan denna packbox även läcka om motorn inte är igång vilket nu någon här inte trodde.
Men visst är det så att oljenivån i tråget vid avstängd motor är under vevaxeln och således även under packboxen. Så det enda som bör kunna läcka är den olja som redan tagit sig förbi packboxen när motorn var igång och sedan sakta rinner ut?
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]