Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sten1966
Hej

Ny Volvo V70 med problem att ansluta bluetooth med Nokia E71. Ansluter verkar ok till en början när texten synkroniserar visats i kanske 10 sekunder avbryts allt ihopa. Efter att det avbrytits kommer texten upp om man vill ansluta telefon tryck enter. När man trycker enter så upprepas samma procedur igen.

Någon som har något bra tips vad man skall göra?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej! Prova att stänga av telefonen helt och starta den igen. Jag får detta fel på min ibland. Verkar som telefonen inte mår bra av att aldrig stängas av.

Nu är det inte säkert att det är samma fel men det är enkelt att testa.
av anderc
Min ajfån ville inte fungera i början. Jag hade nämligen en post i telefonboken med flera hundra nummer i (nummer tilltelemarketing företag)Då timade förmodligen synkningen ut.
Så mitt råd är att se över hur stor telefonbok du har.
av sten1966
Hej

jag har telefonbok med 350 kontakter med flrera telefon n ummer/kontakt och även epost adresser. Är det denna uppläggning ni menar att är fel skall telefonboken endast innehålla ett telefon nummer/kontakt.
Användarvisningsbild
av Guligan
Har man en stor kontaktlista så har man. Märkligt om den inte skulle kunna hantera några hundra poster.
Jag kör iPhone samt Sony Ericsson P1 och har stabilare funktion med Ericssontelefonen, utan att veta riktigt varför.
För övrigt så saknar jag lite den riktiga telefonen, tror inte ens den går att beställa till nya bilar nu.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det skall inte ha med antalet kontakter att göra. Dessutom är det själva uppkopplingen och inte synkroniseringen som inte fungerar i ditt fall.

Dock Googlade ja en del när jag hade problem med min Nokia och det finns ett antal steg att testa vid uppkopplingsproblem:

1. Stäng av telefonen och starta om den. Testa uppkopplingen
2. Prova att koppla upp telefonen mot bilen och inte tvärtom. Testa uppkopplingen
3. Ladda ned senaste mjukvaran till telefonen. Testa uppkopplingen
4. Tag bort "konstiga tecken" i telboken (ex parenteser, bindestreck, mellanslag) Jag har fått göra detta för att den skall synka alla kontakter. Dock jobbigt att gå igenom mina 350 kontakter manuellt men.... Testa sedan uppkopplingen
5. Radera dubletter, dvs om du har exakt samma nummer under två olika kontakter.

edit: du skall även kunna göra en "soft" reset av telefonen. Kommer inte ihåg hur man gjorde men det skall man kunna googla på.
av sten1966
Hej igen

Jag får det fortfara inte att funka med min Nokia E71. Har nu tagit bort alla konstiga tecken som parenteser, mellanslag osv. Men det fungerar inte ändå.

När du säger att man inte får ha flera kontakter med identiska nummer, mena du då tex att jag har sparat min bror Kalles hemnummer under kontakten Kalle. Sedan har jag Kalles fru Pia hemmnummer som då är lika även sparat under Pia. Blir det problem med ett sånt upplägg?

När jag ansluter händer följande:

1. Min E71 hittar My car.
2. Jag ger koden 1234 och klickar ok.
3. Godkänner att My car får ansluta.
4. I bilen kommer texten ansluter till E71.
5. Texten synkroniserar syns i displayen på V70 i ca 10 sec.
6. Anslutningen avbryts visas i telefonen och anslut igen till E71 tryck enter visas i V70 displayen.

Har testat att starta om telefonen med att ta ur batteriet också.

Tacksam om någon har bra tips hur man skall få det att funka.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Kolla så att du har ställt in att telefonan skall ansluta automatiskt (högerklicka på bilens usb-uppkoppling i telefonen under USB-menyn)

Prova även att tvinga telefonen att söka upp bilen och inte tvärtom. D.v.s. prova åt båda håll och se om det gör skillnad.
av sten1966
Hej

Jag försöker ansluta via bluetooth så jag förstår inte vad du menar med usb. Har valt att ha My car som behörig och den får ansluta automatiskt. Hittade några dubblerade telefon nummer igår kväll i telefonboken som jag raderade så skall prova idag igen och se om det funkar nu.
Användarvisningsbild
av Momentum
Att låta telefonen vara den som kontaktar bilen kan ha en avgörande skillnad - ex SE P1 - fungera inte alls att låta bilen ansluta till telefon - fungerar 100% då man låter telefonen ansluta till bilen
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]