Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Jag tänkte kolla om någon har något tips eller råkat ut för något liknande med sin bil.
Bilen i fråga är en V70 2.4T-01 manuel låda med 21.000mil på mätaren.

Vid körning på hög växel om man sakta släpper gasen blir det ett litet ryck precis innan man helt släpper gasen. Om man tänker sig motorvägskörning i 110km/h på femman, så pendlar man ju gansk amycket mellan lite gas och ingen gas, beroende på backar, utförslut etc. Det är precis innan man släpper gasen som det blir ett litet ryck i bilen. Det är tillräckligt tydligt för att det skall vara riktigt irriterande men det är inte jättetydligt, jag tror inte passagerarna märker av det. På lägre växlar där man ofta har tydligare gas/gassläpp märks det inte så mycket, men det märks även där i vissa situationer att något är galet precis vid "noll-läget" på gaspedalen.

Jag upplever det lite som att det skulle vara något vajsing med en resistorbana, vilket får mig att misstänka spjällhus eller gaspedalsgivare, men det är ju bara rena spekulationer, det kan ju vara vad som helst antar jag. Bilen indikerar inget fel i DIM, men jag har inte hunnit kolla om det finns felkoder ännu, skall göra det ikväll.

Förslag och ideér mottages med tacksamhet!

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
~Kalle~ skrev:Övre motorfäste kanske?

/Kalle
Det är bara några tusen mil gamal, och jag tror inte att det skulle kännas riktigt så tydligt om det var trasigt, men jag skall kolla det, tack för tipset!
Kan det finnas andra fästen som ger liknande symptom, alla andra motorfästen är orörda sedan monteringen i Juni 2001.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
När jag startade bilen på jobbet fick jag "Motorservice erfordras" eller något liknande.

Felkodsläsaren från BSR här hemma visar felkoden ECM91B7. Är det bara att byta gasspjället som gäller då eller kan det finnas någon annan anledning. Kan det kanske räcka med rengöring? Att jag föreslår rengöring är då felet endast visar sig vid lite gas, vilket kanske kan förklaras av "klägg" vid kanterna på själva spjället? Det verkar också vara mer tydligt när bilen blir varm, kanske blir geggan kladdigare då?

Någon som har erfarenheter av de firmor som renoverar spjällen?

Mvh
Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har nu haft bort spjället och gjort rent det. Fastnade lite vid återmonteringen då jag har problem att få på röret från IC'n, men det löser sig säkert om man får försöka lite till.

Så här såg spjället ut:
http://www.gunneby.se/etm/etm_1.jpg

http://www.gunneby.se/etm/etm_2.jpg

Felkoden är som sagt 91B7, tror ni att det beror på utslitna resistorbanor om nu rengöringen inte hjälper?

Felkoden betyder enligt vad jag fått fram att spjället inte kan nå "noll-läge", antingen pga smuts eller kanske på grund av att resistorbanorna är utslitna vid nolläget, vad tror ni?

Är det "safe" att köpa en ETM from Atech2? Alla mina mjukvaror uppdaterades för några år sedan så ETM'en bör ju ha senaste mjukvaran. Det trista är väl om man får ett spjäll från Atech2 med gammal mjukvara så man måste ladda om den hos volvoåterförsäljaren.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Efter totalt 3 timmars jobb för att plocka ner och göra rent spjället är jag tillbaka i närheten av ruta ett. Körbarheten runt "noll-läge" verkar vara bättre än innan men det krävs nog en hel del körning innan man vet säkert. Däremot fick jag tillbaka samma felkod igen efter 5-6 starter.

Finns det något sätt att felsöka själv mer, eller är man hänvisad till Volvo verkstaden nu om man inte vill chansa och köpa ett nytt spjäll (eller renovera sitt eget hos Atech2)?

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Ingen som har några tankar eller ideér om hur jag skall gå vidare?

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
Om du inte har senaste mjukvaran i ETM så börja med att ladda ned den.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har den som släpptes för ~4år sedan, den som "flyttade" intelligensen från ETM'en eller hur man nu uttryckte det. Har det kommit någon på senare tid vad du vet?

/Martin
Användarvisningsbild
av jimDK
da har du antagligen bra mjukvare.

Har du vit sticker på ETMen? (eller gula)

Jag kjenner en par stykker som kjör med renoverat spjäll utan problemer.
(själv har jag kjöpt nyt original, då vet man att det kommer att funke bra)

du kan skicka inn din egen spjäll, och få den renoverat (då har du samma nya mjukvare).

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]