Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lazydogmic skrev:Carman:
Vad har ni för timdebitering vid vanlig service?
Har ni olika debiterin för olika jobb, tex felsökning, växellådsrenovering mm.
hejs
Vi har fasta priser
CarMan, du har rätt. Jag förstår att verkstäderna för att ha ett fast pris måste räkna på att det ibland tar längre tid att göra en service. Om verkstaden bara tar betalt med klockan i handen skulle ju servicarna variera i pris från bil till bil. Vilket kunderna troligtvis inte skulle acceptera. Däremot kan jag inte acceptera att verkstaden tar fullt pris för byte av bromsklotsar när man ber att de skall bytas när de ändå skall tas ur oket. Detta har hänt mig på auktoriserad verkstad, men det var inget problem att få summan krediterad då jag påpekade det. Alla kan räkna fel. Sen har jag svårt att hålla med att kunden blir blåst om han/hon måste betala det pris som offererades vid beställning av jobbet. Det är bara att låta bli att lämna bilen om det inte passar.
Detta har hänt mig på auktoriserad verkstad, men det var inget problem att få summan krediterad då jag påpekade det. Alla kan räkna fel.[/quote]

Vad gott att höra.. Du förstår att det är människor som jobbar med din bil inte maskiner

Fel gör vi alla i livet Så länge dom går att rätta till så är livet fortfarande underbart

Självklart skall sådant inte inträffa Men ibland får man så att säga punktering och då blir det som det blir

//Goose
CarMan vill inte svar på vilken tid som används. Troligen tystnadsplikt. Du slipper så du inte gör något som medföra att du förlorar jobbet.

Andra är nöjda med att vi får betala ockerpriser. Knappast jag.

Pratade igår med en servicetekniker på annat stort premiummärkt här där jag bor,
han förklarade att sedan de införde kraftigt höjda timkostnader så har antalet som servar sin bil där kraftigt minskat. (de har inte jobb och kanske får någon gå hem)

Folk fortsätter givetvis serva bilen men nu på ställen där de inte blir blåsta. (skyddar honom genom att inte uppge firma då orten är liten så hade han servicetekniker kunnat få problem med sin chef)

För ett år sedan startade en avhoppad service tekniker från Bilia ett eget ställe här och fortsätter serva Volvo bilar. Samma kvalitet men till rätt pris.
För ett antal år sedan har vi en firma i Tidholm som mekar Volvo för ibland halva priset mot Bilia.
(jag har givetvis varit där med mina bilar och de gör ett lika bra jobb och fått sätta stämpeln i boken långt före EU öppnade den dörren)

Deras kunder är de som anser att man blir blåst.

Men vissa med riktigt hög inkomst här på forumet tycker säkert det är kul att betala fantasipriser.
Varför ska timkostnaden vara så extremt hög när serviceteknikern ändå har så låg lön?
Visst ligger serviteknikerns lön på ca 25.000 i månaden, knappast 45.000 som priset pekar på. Eller?
Dessutom tror jag knappast serviceteknikern fikar på arbetstid och behöver massa mer tid än vad jobbet tar.

Inget trams med övriga kostnader för lokal och utrustning, jag kan sådant då jag är chef för ett produktionsavsnitt med maskinpark för många miljoner och kan beräkna timkostnader.
Dessutom vet vilken marginal man behöver.

/Roland
Som en försäljare sa på Volvo i Värnamo. "Det är inte bilförsäljningen som ger oss vinsterna, utan service och reservdelar". Hur mycket sanning detta är kan inte jag bedöma men det låter rimmligt. Ok att man har en personaldebitering men jag tycker att reservdelspriserna är mer än hutlösa på Volvo. Att en duktig mekaniker kostar kan jag ta. Dock har jag upptäckt att Mekonomen börjar närma sig Volvos, och alla andra bilars orginaldelspriser.
Ibland kostar de mer. Jag brukar fråga då vad det är på deras delar som är så mycket bättre än original så att man ska köpa hos dem. De brukar stamma lite, sedan köper jag original.
Ja, sanningen är klar att servicekostnaderna är ganska höga. Det är ju på service och delar, som vinsten ligger. Enligt Teknikens Världs undersökning nyligen angående kamremsbyte på Bila framkom också att 70 % av deras omsättning var service och 30 % bilförsäljning!
Ringhede skrev: För ett antal år sedan har vi en firma i Tidholm som mekar Volvo för ibland halva priset mot Bilia.
(jag har givetvis varit där med mina bilar och de gör ett lika bra jobb och fått sätta stämpeln i boken långt före EU öppnade den dörren)

Deras kunder är de som anser att man blir blåst.
Märkligt att kunderna är kvar hos den verkstaden om de anser sig bli blåsta. :)

Sedan att service är speciellt dyrt (dyrt är väl allt som kostar mer än en krona), vet jag inte om jag alltid vill hålla med om. Den enda service jag hittills gjort på nuvarande bil hos auktoriserad Volvoverkstad (Skobes) är en oljeservice vid 1.000 mil. Jag väntade på bilen och tog tid från när serviceteknikern hämtade på parkeringen till han ställde tillbaka. Det tog 28 minuter.Dessutom hade han ju hämtat nyckeln hos vagnmottagaren och lämnat tillbaka den där, det tog nog 3 min vardera. 34 minuters arbete för en tekniker, 4,5 liter högklassig olja,oljefilter,Destruktionsavgift för oljan och en oljepropp. Jag utnyttjade också vagnmottagarens tid för inlämning av nyckel och att han räknade ut fakturan och tog betalt. Detta betalade jag 995:- för. Då fick jag även Volvo Assistans förlängt med ett år.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]