Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en 855 från 1993 med ca 27000 mil. Den har fungerat helt ok men är hyfsat slitet (konstigt vore ju annars). Jag har planerat att sälja den och skaffa något pålitligare och modernare. Men för två veckor sedan blev den stulen. Ikväll ringde man då den upphittats. Var där och kollade (och plockade hem lite grejer som tjuvarna lämnat kvar).

Det var mörkt så jag kunde inte kolla ordentligt - men i alla fall saknas kåpan vid ratten och tändningslåset är borta - skulle gissa att man kan starta med tång eller skruvmejsel men jag försökte mig inte på det. Rattlåstet var i och föreföll oförstört. Förardörrens låskolv var helt borta.

Jag hade som sagt tänkt sälja bilen tidigare och hade nog lagt ut den för 10-12 tusen och fått 8-10 gissar jag.

Nu undrar jag hur tusan jag ska gå vidare. Förutom att jag måste få hem bilen så måste jag ju antingen:
- fixa och sälja
- sälja som den är
- skrota

Bilen hade bara trafikförsäkring. Och hade precis blivit underkänd - småfel som jag åtgärdat - men så blev den stulen innan jag hann återbesiktiga.
Tacksam för tips!
Fixa och sälja. Tror inte på de andra alternativen.
/greenbay
Jag har lagat en liknande stöldskada, och vad jag minns gick delarna till lite över 2000 på skroten. Rattaxel, kåpor, låscylinder förardörr. Eller ja, det var vad WinCabas* tyckte att det skulle kosta. Jag hade antagligen fått det billigare.
Vettigaste alternativet tror jag om du fixar det själv. Ett alternativ som saknas är att sälja den i delar. Men det är ganska osäkert, och kan ta lång tid.

*) Programmet verkstäder använder för att räkna på försäkringsskador.
Hej och tack för råd...
Har nu kunnat kolla lite mer noga. Tjuven har varit vänlig nog att ta loss kåpor istället för att ha sönder (hittade dem i bagageluckan. De hade brutit upp tanklocket (och verkar ha slangat från andra) - men har satt tillbaka det och det funkar. Kvarstår att se hur mycket jag behöver byta vid tändningslåset. Men det verkar lovande får man väl säga. Tänkte testa att kolla med en Volvokunnig bekant som är bilmek. Skönast vore att få det fixat för en rimlig penning och sälja den som fungerande - har lite för lite tid över själv för att det ska kännas bra - plus att det känns deppigt att pilla med!

Tack, som sagt, för råd!
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]