Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Denna tråd är skapad för att debattera ämnet om vi blir lurade på verkstaden och får betala mer tid än vad jobbet tar att utföra.
Vissa hävdar så (bl.a. jag) och andra hävdar att det är helt ok att kunden får betala för betydligt mer tid än jobbet tagit bara för att kunden accepterat priset.

Till CarMan som fått frågan i en annan tråd.

Du har ett par frågor att svara på. De borde vara enkla att svara på så ta inte upp massa annat som inte är normalt.

1. Hur lång tid tar det för dig eller annan erfaren servicetekniker att göra en lite större service?

2. Och hur läng tid är det uppsatt för oss kunder att betala?

Jag vet att det skiljer mycket på servicar men ta en relativt vanlig

Ta mitt exempel med en vanlig (ej turbo) V70 med service 12000 eller 18000 mil där även luftfilter och stiften ingår.
Kör på en lite nyare där bränslefilter ingår. V70N -05 (du borde gjort några hundra sådanna)

Svar: Använd tid=? Uppsatt tid=?

Tilläggsfråga: I servicen ingår att kontrollera stråkastare och ev justering, hur ofta kollar ni behov av justering? Svar: Aldrig / Ibland / Alltid
/Roland

Not. Min nya bil servas alltid på Bilia och är mycket nöjd med utfört arbete men knappast med kostnaden.
Dock är detta inte serviceteknikerns fel.
Det är väl lite att vitsen med "fast pris", du får betala ett bestämt pris oavsett hur lång tid jobbet tar? Ibland vinner du och ibland förlorar du. Så frågan ovan är väl egentligen ointressant?

Du kan ju kanske be att få göra en service på löpande räkning, då är det ju den använda tiden du skall betala för.

/Martin
Volvoverkstadens priser är ju inte de lägsta, men de har ju fasta priser på nästan allt. Det är ju inga problem att jämföra priser med t.ex. Mekonomens verkstäder. Vanlig service "måste" man ju inte göra på en auktoriserad verkstad, i alla fall inte om man har en något äldre årsmodell. Detr viktiga är ju att servicen blir gjord. Viktigt bara att kolla så att de gör alla saker t.ex. koll av vevhusventilation när det står i serviceprotokollet.
Volvoverkstadens priser är ju inte de lägsta, men de har ju fasta priser på nästan allt. Det är ju inga problem att jämföra priser med t.ex. Mekonomens verkstäder. Vanlig service "måste" man ju inte göra på en auktoriserad verkstad, i alla fall inte om man har en något äldre årsmodell. Detr viktiga är ju att servicen blir gjord. Viktigt bara att kolla så att de gör alla saker t.ex. koll av vevhusventilation när det står i serviceprotokollet.
Byter du ämne & låter mig sväva ut så jag på ett bra sätt kan förklara & göra jämförelser, så ska jag svara.

men det krävs även en hel del av dig & några till !
Om jag ska svaa så ska ni vilkja förstå vad jag skriver ! Ni ska desutom sätta er in i de jämförelser jag gör & förstå inebrden.

Brja med att tänka på Orgel stämmaren jag nämde i andra tråden !
sen ska ni även för stå inebörden med vad marknadspris är (det är masknaden, alltså ni kunder som bestämder priset) Tänk så på båtplatsen jag nämde

Men framförellt så försök att förså det långa exemplet med framvagnsinställning.
När ni har tagit er igenom detta så fortsätter vi, är det nåt som är olkart i dessa exempel så förklarar jag gärna (men inte fören titteln på tråden är ändrad)

PS. för sök att hålla er på en vuxen seriös nivå denna gång!
Det är en vuxen diskussion så var inte orolig. Det handlar om pengar så därför är den allvarlig.

Jag vet skillnad på kvalitet och kvalitet. Det är en av anledningarna varför jag åker Volvo.

Nu gäller det hur lång tid jobbet i verkligheten tar och hur mycket man har i priset till kunden.
Alltså ingen jämförelse mellan Volvoverkstädernas höga kvalitet på arbetet mot små verkstäder utan kvalitetsfokus.

Mitt antagande är att jobbet tar max 2 timmar och kunden får betala för 4 timmar.
Aldrig förekommer det att mitt exempel tar mer än 2 timmar för en rutinerad servicetekniker att göra precis det som ingår i servicen.
Detta är vad jag anser fel och man pungslår kunden för tid som inte används för uppdrag på kundens bil. Eller?

Så CarMan vad tar det för dig att göra detta jobb?
Och hur mycket sätter ni upp på kundens räkning?

Är ditt ärliga svar att det tar dig 2 timmar och du lovar att det är precis detta som sätts upp så ber jag om ursäkt för mitt påstående.
Om inte får du gärna förklara varför kunden ska betala för mer än han får.

/Roland
Konstig postning !?.Och sedan när är det inte välkänt att majoriteten av all form av bilservice inte har någon form av överpris.Ocker kallades det för i tiden och var straffbart enligt lag.Men det var den tiden.
Man sätter inte upp en enda minut.
Kunden får i förväg ett fast pris, som kunden kan vänja att tack ja till och boka en tid. Eller så tackar man nej,o bokar in på annan verkstad.
Ja tidverket är framtaget av volvo
Men volvo får inte bestämma vad det ska kosta.
Volvo får även betala sina reklamationer efter tidverket, så dom saltar inte på tiderna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]