Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ja, som rubriken lyder, några gånger när det har regnat ordentligt och blåst, och en gång när jag har tvättat bilen så har den efter ett tag lagt av helt, man märker hur varven sjunker och den har ingen tomgång för fem öre.
När man startar går det fint och så länge man kör och håller jämn gas går det bra, men när man kommer till en korsning/rondell så kan detta hända.
Jag har förstått att det har något med fukt att göra men mer än så har jag inte förstått.
Någon som vet vad som kan vara för fel?
Mvh/ Anders
Kan vara att du får in vatten i luftboxen när du kanske med högt tryck spolar framifrån. Anledningen kan vara att t.ex. förvärmningsslangen inte sitter på plats eller att luftburken är sprucken. Kanske lite långsökt men kanske lönt att titta på

Mvh GK
Jag hade fått en liten samling med tallbarr under gummilisten som tätar huven mot torpedväggen under vindrutan. Det gjorde att när det regnade och jag svängde höger rann det ner vatten på fördelaren och bilen stannade. Om motorn var varm tog det 5 min sen startade bilen igen när vattnet ångat bort.
Mvh
Lelle
Det var nog ett av de ovanligaste fel jag hört, men som sagt var. Ingenting är omöjligt. :) Kul att du hittade felet men kolla upp fördelaren så den inte har sprickor och att gummimuffarna på tändkablarna är fräscha.

Mvh GK
En gammal tråd och en del nyttigt har redan sagts. Men det vanligaste felet när bilen krånglar i samband med regn och väta är att tändsystemet inte håller måttet. När det är torrt fungerar det mesta, men med lite vatten på fel ställe blir det överslag och läckströmmar så att tändgnistan försvinner åt fel håll på vägen till tändstiftet.
Tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor och ibland även tändspole slits med användningen och tiden. Allt detta behöver tillsyn och service. Sedan kan naturligtvis även tändenheten drabbas, men det är inte tillrådigt att som lekman försöka "laga" något där. Skulle det vara ett tydligt fel på tändenheten så sök på en bilskrot efter en bättre. OBS! Det är av vikt att det är samma modell som originalet. Kolla detaljnumret.
Det finns en kontroll av tändkablar m.m: Vattenprovet. Häll lite rent vatten i en duschflaska. Kör till en mörk eller dåligt belyst plats. Stäng inte av motorn, men släck belysningen. Öppna motorhuven. Duscha en fin vattendimma på tändkablarna och tändstiftshattarna. Gärna lite på fördelaren också. Om det blir överslag, gnistor och motorn börjar hacka eller sjunka i varv, så är det hög tid för byte av delar av tändsystemet. I första hand tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor.
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..