Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Evolve
Jag har en v70 -99 som hackar/rycker runt 1400 varv. Den startar alltid snällt oavsett varm/kall och ger inga felkoder eller motorlampa. Men just när man ligger vid 1400 varv rycker den till som om att den missar en tändning eller två, och varvmätaren dippar några hundra varv en kort kort stund. Först uppenbarade sig felet oavsett gaspådrag, låg man innom intervallet 14-1800 varv ryckte den oberoende på om man fegkörde eller fullgasade. Då bytte jag tändsitift(dom gamla så ut att vara rätt slut) och den började hacka betydligt mindre och enbart när jag kör under halvgas och vid just 1400 varv. Ibland kan det fortfarande rycka till lite även vid 1800, men oftast inte. Gasar jag till så försvinner det direkt. Bytte även rotor och fördelarlock men utan någon som helst skillnad. Tändkablarna är märka "21 07"(gul text) vilket jag tolkar som att de är bytta 2007?

Ska tillägga att bilen har wirestyrt gasspjäll, så något elektroniskt spjäll som strular har jag inte.
Fick tips om spjällägesgivare som kunde bråka. Jag provkörde lite utan den givaren och symptomen var kvar, dock något snällare ryck kändes det som. Plockade givaren från en annan bil men utan förbättring.

Jag börjar få lite slut på idéer, någon som har kreativa förslag? :)

Filmade en liten snutt på hur symptomen ser ur, en bild säger ju mer än tusen ord. Detta är på friläge och med sakta varierande gas för att hitta varvtalsområdet där den hackar.

http://www.youtube.com/watch?v=BcBue8apync
Senast redigerad av 1 Evolve, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kanske en tändspole som börjar ge upp?

Mvh GK
av Evolve
Hade min misstankar om tändspolen också, bytte den nu men utan resultat.
Ska tilläggas att den även hackar i friläge vid ~1400 varv, dvs med i princip noll belastning.

Mannen på skroten trodde kamaxelgivaren kunde spöka, så tog loss den o kikade men den såg fin ut(dock oklart om den går att se skillnad på en bra och en dålig givare). Startade utan sladden till kamgivaren i och motorn gick väldigt dåligt och dog efter några sekunder, kopplade i den o motorn går perfekt sånär som på hackningarna, så den verkar fylla sin funktion tycker jag.

Det som totalt är bytt:
Tändstift(blev bättre men bra, och ja det var biltema stift men mina tidigare erfarenheter av deras stift är bra)
Tändspole(ingen skillnad)
Rotor och fördelarlock(ingen skillnad)
Spjällägesgivare(ingen skillnad)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du tagit ut några felkoder som kan ge en fingervisning?

Mvh GK
av Evolve
Var och läste felkoder häromdagen men fanns ingenting vad dom kunde se(förutom en strulande abs-styrenhet, men den borde inte kunna påverka?)

Lite statusuppdatering: Klurade på kamaxelgivaren, startade motorn och drog sedan ur den. Motorn fortsatte gå fint på tomgång men gasar man till börjar den hosta och dör efter nån sekund. Sen går den inte att starta innan man kopplar i givaren igen. Jag hade fått för mig att så länge man har startat med givaren i så ska motorn gå vidare? Även om det är i nån form av nödläge så ska den väll fortfarande gå att köra?
av Evolve
Felsökningen fortsätter, Provade att dra ur sladden till mapsensorn och då hände det saker. Motorn gick ganska naturligt sett sämre(tvekar lite, orkeslös ibland, allmänt dålig gång) men det kom heller inga hackningar som det brukar göra, körde en vända men fick inte fram en enda hackning (förutom lite ryck och kraftförluster).

(Jag skall tillägga att motorn i fråna är en 2,0 med gamla motorn, dvs en tändspole samt mekaniskt gasspjäll och som jag förstått det kör den med FENIX styrsystem?)

Jag antar att bilen går in i någon form av nödläge när den förlorar en så pass viktig givare och därför även skippar information från andra givare. Är det nån som har koll på vad för information den utelämnar i nödläget? För jag antar att det är nån av dessa givare som krånglar och ger felaktigt värde, och att det är därför det inte märks i nödläget?

Eller så är jag helt ute och cyklar :)
av *pettson*
Kan vi inte börja med att utröna hur det ligger till med din motor? Du har motorns beteckning sitter på kamremskåpan. Det är för att utröna vad du har för insprutningssystem utan att gissa.
av *pettson*
Evolve skrev:B520S utläser jag på lappen på kamremskåpan, vilket efter en snabb googlesökning låter som en rimlig betäckning på min motor.
Ja jo det hade det ju gjort om du fått med alla siffror :-)-)
B5202S?
B5204S?
Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]