Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
andreas_lofgren skrev:kave: Volvo kan inte neka en reparation av farthållaren bara för att bilen har ett chip.

Att en koppling skulle gå sönder inom 2år är mycket osannolikt även om bilen är chippad. Du ökar ju slitaget främst vid fullgas och där är man inte så långa stunder. Att köra en chippad bil med 75% gaspådrag sliter ju inte mer än 100% original på kopplingen.
Vi har två XC70II på jobbet och följande har hänt före 5000 mil
Bil1, Motorras=ny motor, kamremsbyte
Bil2. kopplingsras=ny koppling

Samtliga problem har hanterats gratis av ÅF. rätt säker på att det varit svårare om bilarna varit chippade.

En god vän har fått byta koppling på sina två BMW 320D ett par gånger om, BMW har INTE velat betala eftersom man sett att bilarna varit chippade med KCR box.

Jag hade inte sovit gott om natten om jag hade kört runt med chip på min egen bil under garantitiden.
Hade någon anställd i mitt företag chippat en tjänstebil hade det blivit foten direkt.

Allt ovanstående gäller ju inte på just Polestar eftersom det är sanktionerat av Volvo PV.

Möjligen är det praktiskt ingen skillnad i verkligheten på hållbarhet etc på polestar och andra bonntrimmare, men nattsömnen är värt något mindre effekt på pappret.
av Lövet
Med tanke på att KCR lämnar en hel julgran efter sig av färgglada felkoder så är jag inte förvånad över att BMW vägrade garantirep på en koppling. Dock ska man vara medveten om att det är en ocean av skillnad mellan en KCR-box och exempelvis BSR och RICA. De senare är inte säkert att de upptäcks alls och tillhör inte alls någon form av "bonntrim".

Att köra chippat under garantiperiod är till viss del en chansning, men med seriösa aktörer så skulle jag vara beredd att göra det. Dina exempel visar ju också att själva chippningen inte nödvändigtvis behöver vara orsak till stora fel. De kommer ändå.
Användarvisningsbild
av Aresso
Mycket nojiga inlägg här kring trim. :roll:

För det första gjorde jag min optimering på BSR. Kanske det främsta företaget inom sitt gebit i Sverige.

För det andra medföljer det en maskingaranti enligt detta: http://sv.bsr.se/about/maskingaranti/

Jag känner mig trygg i mellanmjölkens hemland.
av perhall
BSR och RICA är nog det bästa som finns.
Ändå kvarstår faktum: det blir knas ibland och då är det svårt att utreda vad det beror på och det går heller inte att be Volvo reda ut felet. Några här har ju haft problem med BSR-trimmade DRIVe, jag hade tidigare en RICA-trimmad 2,5T som ryckte och hade sig. Vad gör man då? TIllbaka till originalmjukvara, bilen gick bra igen, tillbaka till RICA, den började rycka och ladda ojämnt... vad gör man?
Med den ganska lilla prisskillnad som en större motor innebär på en Volvo tycker jag att det är bättre att ta en större motor från fabrik och avstå trim. Man får ju tillbaka minst 50% av merpriset efter 3 år också, istället för 0% /PH
av Steff 99
Om man ser till de olika startade trådar här i forumet som efterfrågar händelser med drivlinan efter optimering, så finns det ingen som har hört av sig och talat om att detta eller detta har rasat .
En hade en kommentar som jag hittat om en händelse långt bak i tiden där en R-motor hade rasat, men där talar vi redan om en vässad motor från grunden

Frågan är om vi alla överdriver risken, att risken finns är ändå inte helt otrolig, men är den större med optimering från de stora leverantörerna än utan.
Kommer det inte upp här på forumet eller på utländska forum, där en stor del själva optimerat eller har bekanta som gjort det så tror jag att risken är minimal eller försumbar.
av Steff 99
Aresso skrev:Mycket nojiga inlägg här kring trim. :roll:

För det första gjorde jag min optimering på BSR. Kanske det främsta företaget inom sitt gebit i Sverige.

För det andra medföljer det en maskingaranti enligt detta: http://sv.bsr.se/about/maskingaranti/

Jag känner mig trygg i mellanmjölkens hemland.
Att lita på den garantin som BSR lämnar skulle inte jag göra, den friskriver sig på en punkt som gör att de aldrig behöver betala ut ett öre.

"Garantin gäller ej vid körning som kan anses vara onormal eller vid handhavande som kan anses vara bristfälligt. Ej heller vid körning som kan jämföras med tävlingskörning."

Hur skall du bevisa att du inte kört på detta sätt, du kan ju försöka dra detta civilrättsligt om det uppkommer en tvist, förlorar du får du stå för alla rättegångskostnader, din och BSR:s och jag kan lova, då är en ny motor nästan gratis i jämförelse.
av Freddi
Steff 99 skrev: Hur skall du bevisa att du inte kört på detta sätt
Bevisbördan ligger på bsr. Hur ska de bevisa att du verkligen har kört vårdslöst eller tävlat med bilen?
av Steff 99
Läs vilkoren, det var bara ett exempel i vilkoren jag refererade till, det finns fler som lägger ansvaret på dej som användare.
Hur skall du få BSR att betala om de vidhåller att det är du som är orsaken.
Enda sättet är en civilrättslig process ....och hur hade du tänkt sedan ??

Vad jag påstår är att den vid en tvist kan kosta mer än det smakar, om det går till rättegång sitter du som köpare med "svartepetter"
av Freddi
Gäller volvos egen garanti vid tävlingskörning tro? Finns det reglerat i något avtal tro? Jag har svårt att tänka mig att man kan behandla bilen hursom helst och ändå hävda garanti till volvo?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15
Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]

Motorvärmare 850