Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MathiasSV70
Upplever att svängradien på min V70 R-design är betydligt sämre än på en "vanlig" V70. Någon där ute som kan bekräfta detta och förklara varför så är fallet. Har googlat men ej funnit något svar.
Användarvisningsbild
av Mabuse
MathiasSV70 skrev:Upplever att svängradien på min V70 R-design är betydligt sämre än på en "vanlig" V70. Någon där ute som kan bekräfta detta och förklara varför så är fallet. Har googlat men ej funnit något svar.
Min s60R har också usel svängradie. Sämsta bil jag någonsin ägt, i det avseendet. In Peugeot 605 vänder på en femöring i jämförelse. När jag beklagade mig för en vän som har en V70 24,D -10 (inte R-design) sa han att han upplevde samma sak.
av MathiasSV70
s6025t skrev:På bilar med 18-tums fälgar sitter en utslagsbegränsare monterad o köper man 18-tum som tillbehör ska utslagsbegränsare monteras så där av har R-design som har 18-tum från fabrik sämre vändradie än en "vanlig" V70 http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... VCC-420636
Det kommer att bli värre alltså ;) Har 16-tum vinterdäck på nu. Bilen i sig är underbar men jag undrar fortfarande varför svängradien är sämre på R-design än en vanlig V70 när båda har 16-tums fälgar.
Användarvisningsbild
av Anders E
MathiasSV70 skrev:
s6025t skrev:På bilar med 18-tums fälgar sitter en utslagsbegränsare monterad o köper man 18-tum som tillbehör ska utslagsbegränsare monteras så där av har R-design som har 18-tum från fabrik sämre vändradie än en "vanlig" V70 http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... VCC-420636
Det kommer att bli värre alltså ;) Har 16-tum vinterdäck på nu. Bilen i sig är underbar men jag undrar fortfarande varför svängradien är sämre på R-design än en vanlig V70 när båda har 16-tums fälgar.

Svängradien är ju samma om du har 16 tum eller 18 tum, det är bredden på däcken från fabrik
som avgör detta. Min -08 levererades med 205-60-16 från fabrik och trots att jag nu kör med
225-50-17 så tycker jag svängradien är helt ok för att vara en stor framhjulsdriven bil.
Men 945:an, där snackar vi svängradie! :D
Användarvisningsbild
av P1800
I praktiken behövs inte utslagsbegränsaren. Min bil levererades med 16'' 205:or. Jag har köpt till 18'' R-design hjul. Inte några problem. Bilen svänger bättre än vår andra V70, en -02 som levererats med 16'' som. Den svänger som en gammal Saab v4 8)
Användarvisningsbild
av rdesign11
MathiasSV70 skrev:Upplever att svängradien på min V70 R-design är betydligt sämre än på en "vanlig" V70. Någon där ute som kan bekräfta detta och förklara varför så är fallet. Har googlat men ej funnit något svar.
Jag upplever precis samma. Det är verkligen ingen bra svängradie på min heller. Volvo brukar ju annars vara kända för bra svängradie. Ja ja, det är sånt man får leva med. Den är i alla fall kul att köra fortfarande och den går som ett skott :)
Användarvisningsbild
av Mabuse
Om det bara är för att den kan ta i skärmarna och så skulle man kanske kolla om man kan ta bort de som sitter på min. Jag menar... tror inte att jag behöver mina 19" sommar-sulor när redan mina 17" vinterdäck ska ha 45-profil. :roll:

Jag får väl lägga ut 19-tummarna på bytesannons.
Användarvisningsbild
av hollan
17 tum skall inte ha 45 profil skall vara 225/50-17 om det nu är R-design du menar
själv har jag en ft R-design och är helnöjd över svängradien :D jag har liksom haft 2st v70n med stora hjul och kom direkt från en s60R och den hade en svängradie på 13m så i mina ögon är det rena himmelriket och köra v70II
Användarvisningsbild
av Mabuse
hollan skrev:17 tum skall inte ha 45 profil skall vara 225/50-17 om det nu är R-design du menar
Jag skrev i mitt första inlägg att jag har s60R...
Mitt registreringsbevis säger 235/45 R17

Har inte hunnit kolla profilen på mina 19-tummare ännu.

Stort tack för snabbt svar Micce1980.... gjor[…]

Ja dina prylar håller gott skick. Hoppas du […]

Hej har löst problemet de va bla den bussning[…]

Har du en extra nyckel skulle jag testa med den f&[…]