Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja, sökt både på forumet å googlat utan att hitta någon som haft liknande problem. Men misstänker att det ej är så ovanligt så tänkte kolla här.

Hur många av er har drabbats av nedanstående?

Plasthöljet till handbromswiren har skavts av. Är original 16" (V70 99). Upptäckte att något var galet då det lät illa efter jag satt på sommardäcken. Vinterdäcken är inte lika breda så därav som felet ej framkom på dem. Såg att förra ägaren (eller nån verkstad) har "lagat" det innan då"det var eltejp satt för det skavda å det var detta som nu hade skavts bort.

Min åtgärd var att "dra" lite i handbromswiren lite så att fälgen kan rulla fritt. Har kört nån mil å den tar ej i. Men behöver jag göra något för att den ej skall åka ut igen och bli skavd?

Tack för lite inputs..
av *pettson*
lindengbg skrev:Tja, sökt både på forumet å googlat utan att hitta någon som haft liknande problem. Men misstänker att det ej är så ovanligt så tänkte kolla här.

Plasthöljet till handbromswiren har skavts av. Är original 16" (V70 99). Upptäckte att något var galet då det lät illa efter jag satt på sommardäcken. Vinterdäcken är inte lika breda så därav som felet ej framkom på dem. Såg att förra ägaren (eller nån verkstad) har "lagat" det innan då"det var eltejp satt för det skavda å det var detta som nu hade skavts bort.

Min åtgärd var att "dra" lite i handbromswiren lite så att fälgen kan rulla fritt. Har kört nån mil å den tar ej i. Men behöver jag göra något för att den ej skall åka ut igen och bli skavd?

Tack för lite inputs..
Normalt sett ska wirehöljet sitta fast på länkarmen så att den inte kan bukta ut. Tejp är inte nåt som håller fukttätt heller så.. Byt wire och sätt dit den korrekt så upphör problemet.
*pettson* skrev:
lindengbg skrev:Tja, sökt både på forumet å googlat utan att hitta någon som haft liknande problem. Men misstänker att det ej är så ovanligt så tänkte kolla här.

Tack för lite inputs..
Normalt sett ska wirehöljet sitta fast på länkarmen så att den inte kan bukta ut. Tejp är inte nåt som håller fukttätt heller så.. Byt wire och sätt dit den korrekt så upphör problemet.
Kom på efter mitt inlägg att handbromswiren byttes i vintras av Bilia då den hade frusit fast å fick bärgas.Det borde ju innebära att verkstan gjort ett tattarjobb.. suck.. får kolla om jag kan få fast den på länkarnen vid tillfälle. Ej sugen på att byta wire men borde gå att få på nån större krympslang eller nåt. Tack för bra å snabbt svar.
Inte så ovanligt. Original sitter den med en popnit som ärgar bort, men har verkstan inte satt fast den alls så borde du nog åka dit och gnälla lite.
Sparkz skrev:Inte så ovanligt. Original sitter den med en popnit som ärgar bort, men har verkstan inte satt fast den alls så borde du nog åka dit och gnälla lite.
KOllat och wiren sitter fast som den skall på länkarmen. Men hållaren på länkarmen är ju som en ögla som wiren kan löpa igenom rätt fritt. och om wiren (oc h dess öhljde) åker framåt (i färdriktningen) så kommer wirens hölje mot däcken. men drar man wiren bakåt så går det fritt.

Borde ju vara rätt vanligt att wiren är ivägen om folk kör med feta efermarknadsfälger men hittar inget när jag söker.

Gjorde en liten tillfällig lösning som verkar funka (å ej påverka handbromsens funktion). Satte ett par buntband* på wiren strax bakom öglan på länkarmen, så att ej höljet kan åka framåt. Verkar funka men känns lite udda..

*= TÄnkte göra slangklämma men hade buntband i bilen å verkar än så länge funka..

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]