Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av skruvo
Hej!

Har ett problem med bilen jag inte blir klok på. Ska försöka förklara så noga som möjligt.

När man startar den kall (även när det är några + grader ute) så startar den fint, tomgången går upp som normalt till ca 1000 varv och sedan ner på runt 800 varv. Sen någon sek efter den gått ner till ca 800 varv så börjar den gå orent och ojämnt på tomgång, hoppar och har sig. Tomgången går upp och ner mellan 500-1000 varv.
Detta varar i någon halv minut- minut beroende hur kallt det är sen går den perfekt på tomgång. Om man gasar lite går den som vanligt, inget orent vid gas alltså.

Annars går bilen perfekt. Om man jag använder motorvärmare finns inte detta problem! Inga felkoder heller tyvärr.

Har bytt tändstift, tändkablar, rotor, fördelare, luftfilter, bensinfilter, olja nyligen.

Känns som det har något med bränsle blandningen att göra?

Bilen är en original 740 B230F 23 000 mil.
av rd350
En dålig tempgivare ligger nära till hands. Du hittar den på toppen under insuget vid treans cylinder inte att förväxla med den till instrumentet som sitter längre fram. Bytar du den så sätt dit en Volvo original så vet du att det är rätt. Går även att ohm mäta dels vid givaren och inne i bilen vid bränslestyrenhet och tändningsstyrenhet. Att tänka på är att dessa har vars en kabel till givaren.
av MPersson
Det går att Ohm-mäta den givaren.
Grader C Värde
-10 8260-10560 Ohm
+20 2280-2720 Ohm
+80 290-364 Ohm

Du mäter med ena tampen på ett stift och den andra mot jord.
Blir ungefär samma värde på båda stiften, men enligt Volvoboken så ska man mäta mot stift ett vilket är det till höger om man har styrningen för kontakten nedåt.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vilken årsmodell är det på din bil? Har du LHJetronics 2.2 eller 2.4, om du har en diagnosdosa vi vänster fjäderbenstorn så har du 2.4 och då skall du ha en annan typ av tempsensor än om du har en 2.2. Tempsensorn för 2.2 (blått kontaktstycke) har en termistor och jordar genom ett av de två stiften medan sensorn för 2.4 (svart kontaktstycke) har dubbla termistorer som båda jordar mot motorns gods.

Mvh GK
av skruvo
Årsmodell 90 är det. Glömde skriva det. Så alltså LH 2.4

Har provat mätt givaren men har svårt att säga om den är hel eller ej. Om man utgår ifrån tempmätarn i bilen och 90 grader motsvarar nålen rakt upp och mätarn i bott 0 grader så stämmer mätvärdena inget vidare. Men mäter jag när motorn är i arbetstemp så visar givaren ca 250 ohm. Och imorse när det låg runt 0 grader ute och bilen stått i kallgarage i hela natten visade givaren 5300 ungefär. Så på så vis verkar den ju fungera?

Har även mätt på själva kabeln och den visade ca 5 volt på bägge klämmor vilket ska vara rätt vad ja läst.

Ett ex: Tempmätarn i bilen visade 0 grader och motorblocket var ljummet så fick jag 1750 ohm på givaren.
av MPersson
Det var lite skumt. Vet dock inte till vilka årsmodeller det här stämmer.
Jag fick det till min men det är en tidig 88a.

Men när det var ljummet så borde den ju ha visat mindre..
av skruvo
Mitt värde på 1750 ohm vid ljummen motor kan kanske stämma, det betyder ju att kylarvattnet var varmare än +20 grader i alla fall?

+20 grader =ca 2500 ohm
+60 grader =ca 600 ohm
+100 grader =ca 100 ohm

Dessa värden läste jag i en annan tråd (handlade visserligen om en 940- 97) och verkar stämma bra med dina.

Har även mätt upp lambdasonden och den pendlade fint hela tiden. Så om tempgivaren inte fungerar borde den visat en felkod + att lambdan inte borde jobba perfekt om den skulle vara felaktig eller hur funkar det? :???:

Edit: Kan ju passa på att fråga för säkerhetsskull: När jag mätte, mätte jag med ena provsladden (multimeter) på ena stiftet och andra provsladden mot jord ( samma med andra stiftet) är detta rätt?
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]