Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Prova att söka så här på google.se så lär du få träffar: site:http://jagrullar.se v70 låsbygel

/Håkan
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Volvo använder ett speciellt fett (har fått grönt fett en gång och vitt på en annan bil) som någon skrev tidigare. De smörjer den silvriga bygeln samt anläggningsytorna i själva låset. Inte listerna runt luckan alltså.

Förmodligen är det karossrörelserna som gör att luckan rör sig i själva låset och om det inte är uppsmort så gnirkar och låter det för varje gupp man kör över. jag har haft det på två V70II i rad och man kan ju undra varför de inte kostar på sig detta från fabrik. Bättre det än missnöjda kunder i en för övrigt mycket tyst bil :)
Användarvisningsbild
av P1800
Steff 99 skrev:
Jag hade skrammel i min V70 My-10 i instrumentbräda, a-stolpe h-sida, tak V-sida, baklucka, underlucka i bagage, dörr h-sida..
Lyckades de fixa detta? Vet du vad de gjorde?

Min bil har varit inne tre gånger, senast förra veckan, utan de lokaliserat oljudet från panelen. På min bil kommer ett vibrerande ljus runt 70 km/h ifrån panelen. Jag tror det kommer från handskfacket. Nu är det 6 månader garanti kvar så det är dax att trycka på för att få detta åtgärdat. (Under vinterns permafrost verkar det som att panelen frös ihop så det har varit tyst nära på ett halvår, men nu är det tillbaka.

Det finns en massa andra vibrerande ljud som kommer när det är kallt, men de kan jag leva med då de tystnar när det är varmare.
av Steff 99
Tyvärr lämnade jag med alla serviceorders när jag lämnade tillbaka bilen, men jag vet att det fanns ett antal olika "åtgärdspaket"
som var omnämda på serviceordern.
Bilen var inne 4-5 ggr innan den var tyst, men åtgärderna var bra för inget av skramlet återkom.
Användarvisningsbild
av hakank
Tänkte avsluta eftersom bilen nu är helt tyst. Ungefär så här fördelade sig oljuden:

20% Löst fastskruvat reservhjul med tillbehör.
10% Lastskyddet (har lyft ur detta)
70% Smörjning av bakluckelåsets bygel och runt om.

/Håkan
av SverreK
Tack för tips.... Min bil har börjat "knirka" från bagagerummet..

Skall genast smörja låsbygeln och se om det hjälper. Lypsyl eller Arméns hudsalva... funkar det?

/Sverre
av dst02
Hm kanske de som drabbat mig me då Jag hör ett rätt så lågmält knarrande nånstans bak i bilen vid låga farter. Sökt på plastdelar å inredning men inte lyckats hitta nåt som låter. Dags å kolla bakluckan tror Jag.
Användarvisningsbild
av hakank
Jag körde med lypsyl. Funkade helt OK. Armens funkar säkert lika bra. Se till att smörja runt i hela utrymmet där låsbygeln sitter och inte bara själva bygeln.
/Håkan
av Thommy1981
Märkligt att man själv skall behöva smörja låsbygeln då det är en standardpunkt för alla bilmärken att samtliga gångjärn, låskistor, låsbyglar o.s.v skall smörjas med lithiumfett vid VARJE service...

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]