Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Hoppas att ni kan hjälpa mig för jag hittar inga fel själv. Kan behöva lite hjälp från er vad jag kan göra.
Har en Volvo V70 GLT 1998 som ger ifrån sig klonk, dunk, smäll-ljud vid inbromsning. Ljudet kommer garanterat från höger fram.
När "oljudet" uppstår så känner man det även i golvet.
Verkar bara gälla vid hastigheter lägre än 50km/h. Räcker ofta med små lätta inbromsningar. Ljudet har nu funnits i ca 3-4 månader skulle jag gissa?
Backar jag och bromsar låter det absolut inget alls.

Jag har känt på allt och lossat och återmonterat allt med bromsen att göra men har alltså inte lyckats hitta problemet.
Tycker mig tycka att ljudet blir något värre ju mer veckor som går och det känns inte tryggt alls.

Har ni några tips som skulle kunna hjälpa mig?
Tacksam för hjälp.

//Kensy
timebandit skrev:Hej på er.

Hoppas att ni kan hjälpa mig för jag hittar inga fel själv. Kan behöva lite hjälp från er vad jag kan göra.
Har en Volvo V70 GLT 1998 som ger ifrån sig klonk, dunk, smäll-ljud vid inbromsning. Ljudet kommer garanterat från höger fram.
När "oljudet" uppstår så känner man det även i golvet.
Verkar bara gälla vid hastigheter lägre än 50km/h. Räcker ofta med små lätta inbromsningar. Ljudet har nu funnits i ca 3-4 månader skulle jag gissa?
Backar jag och bromsar låter det absolut inget alls.

Jag har känt på allt och lossat och återmonterat allt med bromsen att göra men har alltså inte lyckats hitta problemet.
Tycker mig tycka att ljudet blir något värre ju mer veckor som går och det känns inte tryggt alls.

Har ni några tips som skulle kunna hjälpa mig?
Tacksam för hjälp.

//Kensy
Hej. Har precis samma sympton som du beskriver, trodde först det var en bussning till subframen ( som sitter där det låter) men nu när xcoswe säger det där med länkarmen låter det mer troligt..
Mina länkarmar byttes för mindre än 1år sedan och dessa har jag faktiskt också kollat på. Hittar inget där heller.
Det konstiga är att jag behöver inte ens styrfart för att det skall smälla när jag trycker ner bromsen, räcker minsta lilla rullning. Blir inte klok på detta.
Snart är det dags för besiktning, så hittar inte jag det så hoppas jag att dem gör det.
av *pettson*
Det absolut vanligaste är att byglarna till oken inte sitter fast så väl som man tror. Det är enorma krafter som blir vid bromsning, dom rör byglarna upp och ned med klonkande som följd, om nu inte byglarna är åtdragna ordentligt.
Det näst vanligaste är att nån servat bromsarna och sett att klossarna kärvar. Men istället för att bara ta bort rost som sej bör och smörja lite så slipas det av nån millimeter på klossarnas klackar. Med klonkande som följd.
*pettson* skrev:Det absolut vanligaste är att byglarna till oken inte sitter fast så väl som man tror. Det är enorma krafter som blir vid bromsning, dom rör byglarna upp och ned med klonkande som följd, om nu inte byglarna är åtdragna ordentligt.
Det näst vanligaste är att nån servat bromsarna och sett att klossarna kärvar. Men istället för att bara ta bort rost som sej bör och smörja lite så slipas det av nån millimeter på klossarnas klackar. Med klonkande som följd.
Att fälgarna helt plötsligt skulle ta emot har jag svårt att tro? Finns ens den möjligheten? Aldrig hört talats om det tidigare såvida man inte monterar fel storlek på fälgen/hjulet?

Vad jag kan minnas så är faktiskt oket bytt på den sidan, dock inte av mig. Skall ta och kontrollera bygeln och faktiskt passa på att byta ut den för den kan bli lite skev/deformaterad om man våldar för mycket misstänker jag?

Klossarna är INTE slipade alls och kommer aldrig att göras. När jag gör nått så gör jag som det står på lappen i lådan.
Men det skulle väl kunna vara defekta klossar också då kanske.

Tack för tipsen, skall ta och titta till allt en gång till och prova byta både klossar och monteringsdetaljer då jag ändå har en extra uppsättning i garaget.
Återkommer så fort jag vart å kontrollerat detta. Kommer ni på fler saker så är ni mer än välkommna att nämna det =)

//Kensy
Hur gick det med detta? Min klonkar där bak i takt med hjulhastigheten vid hård inbromsning, men jag vet att oken är 16 år gamla och ganska dåliga, så byte är nära förestående. Men det vpre kul att veta ändå. (och jag vet att jag har två-kolvsok bak)

Inget flöde alls? Absolut att termostaten int[…]

Hej! Nu efter 28000mil så vill min V70 -12[…]

240 med "specialvagnsnummer"

Tackar! :-) Jo jag föll för denna ocks[…]

Nästa elbil från Volvo?

är jag ensammen om att tycka att det hä[…]