Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FIRE940
Hej!
Min 945 stendog på motorvägen här om veckan, och efter felsökning fann jag en +kabel till larmet som gått av och troligtvis kortat emot chassit. Och nu vägrar den tända.

Motorn snurrar, men den tänder inte. varken på nyckel eller bogsering.
Ibland börjar larmet (CARGUARD 900) att blinka med alla blinkers. (dock i en rytm, ej i en jämn takt)

Det jag har gjort i felsökningsväg är:
*Kollat att det inte är startspärren på larmet. (Mitt larm var tydligen bryggat, och har ingen startspärr.) :-O)
*Mätt ström fram till utgången på tändspolen. Dock kommer inget till tändstiften.
*Bensin kommer fram i cylindrarna.
*Kollat felkoderna. får 1-1-1 på båda.

Någon som har en aning om vad det kan vara? eller vart jag ska leta?!

Tack, Johannes
Japp! alla säkringar e kollade 2 ggr av olika personer.
Jag har haft problem under hösten att den inte startat vid fuktigt väder. men så fort det torkat upp så gick den igång.
Har även kollat i fördelaren, men den ser bra ut.

Johannes
Enda är att mäta och felsöka var strömmen försvinner. Kanske är det fel på tändspolen eller någon komponent efter denna såsom rotor t.ex.

Mvh GK
Jag fick tippset om en sensor som sitter precis under fördelarlocket. neråt där motorn går ihop med växellådan nästan. den sitter med en bult och sticker rakt upp. Är det någon som vet vad den heter? Jag hittar den inte i Heinz boken.

Johannes
Kallas för impulsgivare, svänghjulsgivare eller vevaxelgivare. Kan vara den så antingen mät upp den först eller byt direkt som du vill själv. Har för mig att den skall mäta c:a 240 Ohm.

Mvh GK

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]