Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Det finns nog inget sämre läge än att sälja en bil rent till en handlare.
En sak är att få ett inbytespris, då ser man en merförsäljning av en "ny" bil samtidigt
Sälja på Blocket är nog enda alternativet att få anständigt betalt.
Användarvisningsbild
av Jensen
Samtliga priser du nämner låter helt otroliga i min värld, 200tkr utav Kindwalls vid
rent inköp??
Dom är ju inte ens Volvohandlare.
Upplands Motor erbjuder strax över 200tkr och har själva en bil ute till försäljning
för 205tkr, visserligen manuell men ändå en fullt likvärdig bil.
Bilia har inköpsstopp, att man skulle få 220tkr där låter också helt otroligt.
Bilen du har får man aldrig 215 - 230 privat för i dagsläget.
Får du nån som betalar 200tkr så skall du nog vara nöjd.
av perhall
perhall skrev:Upplands Motors bud var lite knappt vad jag nyss fick för min med 9000 mil (=-15000?), V70 (=+20000?) och 2,5T(=-20000). Utrustningsmässigt är din bättre men även min har nästan allt (PS, RTI, soltak, Summum, PDC f/b, elstolar...) och även i skicket så du borde ju definitivt få mer än jag fick. Å andra sidan är ju 200 i handen mycket för en S80 -08 oavsett mil, skick och utrustning... hoppas du får några fler åsikter här./PH
Jag drar av 7 000 på mitt tidigare förslag, du har ju inte GPS+soltak... men klart att du kan sälja bilen och få bra betalt privat. Det lär ju bara ta ett tag./PH
av perhall
Problemet med de gamla dieslarna är ju dels att de är törstiga, dels att de har ca 6000 om året i vägskatt. Jämfört med 2500 på de nya är det ändå 50 000 under bilens återstående livslängd i mer skatt. Plus dieseln.

Jag är själv förvånad över hur högt MY08 D5 och 2,5T står. Båda motorerna är ju törstiga och gör att det är tveksamt ekonomiskt att köpa en sådan istället för en ny (jfr ny D3 Business Premium aut för 290 eller ny T R-design för 280).
PH
Användarvisningsbild
av modin
Jensen skrev:Samtliga priser du nämner låter helt otroliga i min värld, 200tkr utav Kindwalls vid
rent inköp??
Dom är ju inte ens Volvohandlare.
Upplands Motor erbjuder strax över 200tkr och har själva en bil ute till försäljning
för 205tkr, visserligen manuell men ändå en fullt likvärdig bil.
Bilia har inköpsstopp, att man skulle få 220tkr där låter också helt otroligt.
Bilen du har får man aldrig 215 - 230 privat för i dagsläget.
Får du nån som betalar 200tkr så skall du nog vara nöjd.
Ja, killen på Kindwalls var nog han som gjorde den mest seriösa värderingen av alla. Jag tror dock att han menade att jag fick pengarna kontant förutsatt att jag köpte en bil av dem på avbetalning samtidigt.

UM erbjöd lite drygt 180tkr. De har förövrigt precis som Bilia inköpsstopp

Även på bilia pratade vi om att jag skulle lämna min bil som inbyte.

Så bilhandlarna är dåliga på att värdera bilar menar du? Jag vet inte, men det känns ju som att de borde ha otroligt mycket bättre koll än gemene man. Samtidigt är det ju vi konsumenter som bestämmer priset i slutändan...
Användarvisningsbild
av modin
perhall skrev:Problemet med de gamla dieslarna är ju dels att de är törstiga, dels att de har ca 6000 om året i vägskatt. Jämfört med 2500 på de nya är det ändå 50 000 under bilens återstående livslängd i mer skatt. Plus dieseln.

Jag är själv förvånad över hur högt MY08 D5 och 2,5T står. Båda motorerna är ju törstiga och gör att det är tveksamt ekonomiskt att köpa en sådan istället för en ny (jfr ny D3 Business Premium aut för 290 eller ny T R-design för 280).
PH
Nu har de ju sänkt skatten med några hundralappar, men jag förstår din poäng.
Vad det gäller förbrukningen kan jag inte säga annat än att jag är väldigt nöjd. Nu har jag iofs inte mätt vid pump, men färddatorn säger 6,8 l/100km på de senaste två tankningarna och då är det ca 1timmes bilköer och en hel del stadstrafik per dag. Inget ägg under foten heller. Kanske måste kalibrera datorn. Eller så har Polestar ett finger med i spelet?

Ni får inte tro att jag går in i någon sorts försvarsställning nu för det gör jag inte. Jag uppskattar folks synpunkter mycket. Jag ger bara min syn på de synpunkter som uppkommit också.
Senast redigerad av 1 modin, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av modin
Vad är det som helt plötsligt gått så snett med värderingarna på KVD om det ni säger stämmer? Min uppfattning är att de gör ganska korrekta värderingar. De ligger oftast strax under vad folk begär på blocket för sina bilar.
av perhall
Utom för beg. BMW. Kollade just en 325:a som kostar 133-146 på kvd vid privatköp men de begär 179... återkommande mönster gällande BMW faktiskt. Volvo ligger annars nära, det håller jag med om!/PH

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]