Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#511617
I förrådet hänger fyra blanka Continental SportContact 17"- det är alltså dags att se sig om efter nya däck.

Ni som är i samma situation, vad tänker ni köpa och vilka prioriteringar har ni?

Jag skulle gärna ha något mera lättrullat än det jag haft, men det blir säkert samma igen. Gillar verkligen Continental som märke. Pris är ju en viktig faktor också, och slitage. Mina SportContact gick nog en 3500-4000 mil (på tre säsonger), vilket är rätt hyffsat.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#511755
Good Year Eagle F1 GS-D3 kommer jag nog köpa, 1450kr/st (205/50-16) Tänkte först Nokian Hakka V men 1900kr/st kändes lite saftigt..

Prio för mig är bra grepp och låg ljudnivå samt lättrullade

/Kalle
Användarvisningsbild
av ThomasT
#511778
~Kalle~ skrev:Good Year Eagle F1 GS-D3 kommer jag nog köpa, 1450kr/st (205/50-16) Tänkte först Nokian Hakka V men 1900kr/st kändes lite saftigt..

Prio för mig är bra grepp och låg ljudnivå samt lättrullade

/Kalle
Hmm... GS-D3 är inte känt för att ha bra (torr)grepp(men allt är givetvis relativt, till std Volvo fungerar det, och givetvis bättre än budgetdäck)...samt att däck med V-möster låter generellt mer än däck med koventionellt mönster...

Om de är lättrullade vet jag dock ej... så kanske 1rätt av 3 då.... ;)


.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#511782
Fast vem behöver bra torrgrepp över det normala? Kör man "vanligt" kan jag tycka att våtkörning och slitage, lättrullat går före.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#511784
Michelin energy saver kanske uppfyller mina krav bättre.. :?:

Våtgrepp är viktigare än torrgrepp för mig.

/Kalle
Användarvisningsbild
av ThomasT
#511810
StringerBell skrev:Fast vem behöver bra torrgrepp över det normala? Kör man "vanligt" kan jag tycka att våtkörning och slitage, lättrullat går före.
Beror ju lite på vad man prioriterar. Alla däck är kompromisser då de flesta egenskaper krockar med varandra.

Ett bra(och dyrt) exempel på när man försöker kombinera egenskaper är Michelin Pilot Super Sport, yttre- och inre halvan av slitbanan gjuts med två olika gummisorter...

Det jag menade var att är man ute efter ett "sportigt" däck är GS-D3 ett dåligt exempel, då det har en riktigt mjuk stomme.

.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#511843
Jag kastade ett öga på de s.k. eco däcken med mindre rullmotstånd. Pirellis Cinturato skall ge 4% mindre bränsleförbrukning. Räknat på 3500 mil skulle jag spara några hundra spänn på att köpa de dyrare, mer lättrullade däcken. Men det avgörande är förstås hur fort de slits.

Kan man utgå från att lättrullade eco-däck slits långsammare än ("mjuka"?) tungrullade?
av Larzan
#511867
Kopierat ifrån v70 delen
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

20110307 Kommer att testa Nokian i år.
Är väldigt nöjd med vinterdäcken, och de har fungerat jättebra på den grova asfalt vi har.
Så nu blir det även sommardäck ifrån Nokian tyres.

20110318 Så, nu var det beställt.
Nokian Z G2 får duga ett par somrar framöver.
Hoppas att de får bra fäste när man drar omkring med husvagnen.

20110321 Idag kom Nokian däcken. "Made in Japan" ?!?... Oroa sig för självlysande däck?

Nu ska de bara på fälgarna med. :D

De har fått hyfsat resultat i många testar och i.o.m att jag inte nyttjar bankörning eller kör inte så vilt längre så hoppas jag att dessa kommer att fungera som husvagnsdragare.
av Larzan
#512139
Larzan skrev:Kopierat ifrån v70 delen
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

20110307 Kommer att testa Nokian i år.
Är väldigt nöjd med vinterdäcken, och de har fungerat jättebra på den grova asfalt vi har.
Så nu blir det även sommardäck ifrån Nokian tyres.

20110318 Så, nu var det beställt.
Nokian Z G2 får duga ett par somrar framöver.
Hoppas att de får bra fäste när man drar omkring med husvagnen.

20110321 Idag kom Nokian däcken. "Made in Japan" ?!?... Oroa sig för självlysande däck?

Nu ska de bara på fälgarna med. :D

20110322 De har fått hyfsat resultat i många testar och i.o.m att jag inte nyttjar bankörning eller kör inte så vilt längre så hoppas jag att dessa kommer att fungera som husvagnsdragare.
Ställde en fråga till Nokian om detta med att däcket är tillverkat i Japan och några timmar senare kom svaret ifrån högsta ledningen!
Det är "servicemind".

"Thanks for your inquiry. The tyre you have bought is made for us by a Japanese subcontractor based on our specifications and quality standards. So, nothing to worry about. And just to clarify: we do not have a factory in Japan.

This so called contract manufacturing is quite normal in tyre industry. Although the quantities in our case are small, we have contract manufacturing in China, Japan, Indonesia and USA. Mainly these tyres are meant either to North American or Central European markets. All Nokian Hakka & Nokian Hakkapeliitta tyres are manufactured in our own factories.

Best regards
Antti-Jussi Tähtinen
Vice President
Marketing and Communications
Nokian Tyres Plc
P.O.Box 20, FI-37101 Nokia"


:) Allting gott, slutet gott. :)
av krämbulle
#512293
~Kalle~ skrev:Michelin energy saver kanske uppfyller mina krav bättre.. :?:
Jag har en uppsättning 205 - 16" av sådana som rullat kanske max 500 mil över som kan avyttras för priset av typ 1,5 nytt däck om någon vill testa dessa.

//Johan
Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]