NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
armstarke skrev:Verkligen tragiskt att dessa dåliga motorer monteras i Volvobilarna.
Felen man läser om här tycker jag är oacceptabla på nya motorer idag.
Tekniken och kvaliten borde vara bättre,tycker man läser ofta om problem
med 2,0 diesel motorerna.

mattias
Det är nog inget fel på motorn, snarast Volvos egen installation av densamma. Detta beskrivs också i ett tidigare inlägg strax ovan detta, som en möjlig förklaring till det aktuella eländet. Citroen/Peugeot har ej dessa problem i sina bilar, trots att det handlar om samma motor. Dessa motorer är kända för att ha mycket lång livslängd, känner själv till en Citroen C5 som har gått drygt 90.000 mil (taxi) med just denna motor. Det finns liknande förhållanden hos andra bilmärken, där samma motor som sitter i Golf också är monterad i t.ex en Skoda. Skoda har lyckats bättre med t.ex motorstyrningen och drar mindre bränsle i verklig körning än motsvarande Golf. Trist historia är det i alla fall. Peronligen skulle jag i dag hellre köpa originalet, t.ex Citroendiesel än Volvo. PSA är världens största tillverkare av personvagnsdieslar, var först med partikelfilter, tidiga med common rail (Fiat/Alfa var först) och har en oerhörd efarenhet av detta. Det har tyvärr inte Volvo ännu
av johansilfverdal
så trevligt att denna tråd kom upp, den har jag væntat på. Jag har en v50 2,0d MY07 16000 mil med precis samma symptom. Ibland normal førbrukning, ibland førhøjd førbrukning. Min bil har varit inne på helmia bil i karlskoga några vændor men de kan inte hitta något fel.
I mitt fall blev partikelfiltret fullt och bilen børjade pløtsligt gå mycket illa. De gjorde rent filtret men jag mærkte att det inte kændes bra så jag bad dem gøra en service med ett extra byte av partikelfilter. Men inte heller det hjælpte. Senaste gången bytte de EGR-ventilen ifall att, men jag mærkte ingen skillnad.
Min teori ær att något fel i motorn gør førbrænningen fel och att det i sin tur gør att partikelfiltret sætter igen sig och att den økade førbrukningen ær bilens egen regenerering som kørs. Till saken hør att bilen under dessa perioder med høg førbrukning går ganska illa (rycker då man kør med lite gas)
Nær det gæller oljenivån har jag inte tittat men det skall jag gøra.

Också jag ær mycket nyfiken om någon hittar svaret på denna gåta.
av Tyr
Nu får vi se. Bilen varit inne på undersökning/rep. Inga direkta fel kunde upptäckas, men dock:
Additiv slut (nästan?) men manipulerat i systemet (för 650 mil sedan, ett tag innan jag hade den) så det visade fullt.

Åtgärd: Nytt additiv, nytt partikelfilter (det tidigare antogs/konstaterades(?) uppbränt pga ständig regenerering).
Tempgivaren i partikelfiltret visade nu 350 grader och det skulle tydligen vara ok vid "ej regenerering". Jag måste kolla vad tempgivaren i gamla filtret hade för temperatur (vid full regenerering), kanske kan vara intressant?

15 mil senare med snittförbrukning på 0,43 så har den fortfarande inte regenererat o det känns rätt skönt. Får väl hoppas att den gör någon "normal bränning" snart och sedan fortsätter att ligga runt 0.5 och inte späda ut oljan allt för mycket. Blir dyrt att byta olja var 200:e mil.

Uppdatering:
Kört 60 mil nu, regenererat efter 27 och 47 mil. Endast ca 5 min/gång.Såg till så jag hade lite högre varv, runt 2500, medan den höll på.
Senast redigerad av 1 Tyr, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av OleC
Denne motoren skal vel normalt bruke 0.5 på langkjøring og 0.8 i byen. Gjennomsnittsforbruket er de siste 30km du har kjørt, ikke siden du trykket på reset-knappen.
av fantast59
Min oljenivå stiger sakt men säkert fortfarande, tror att det får närma sig 2 cm över innan volvo tar in den för "koll" igen. Eller vad det kan heta när de fundera och inte vet vad de skall hitta på.

Totte48 hur har det gått med dotterns bil, är motorn bytt och har felet försvunnit eller?
Användarvisningsbild
av mikhan
OleC skrev:Denne motoren skal vel normalt bruke 0.5 på langkjøring og 0.8 i byen. Gjennomsnittsforbruket er de siste 30km du har kjørt, ikke siden du trykket på reset-knappen.
Det är "kvar till tom tank" som mäts dom senaste 30km,genomsnittsförbrukningen mäts sen man tryckte på reset-knappen.
av totte48
De har bytt bil till en V70, behovet av en större bil, de lämnade V50 som inbyte nedvärderad 40 kkr. Så tyvärr får vi inte veta fortsättningen på den bilen
av JE Jr
Vet inte hur just denna installation ser ut, men oftast brukar man ju ha en difftrycksgivare över partikelfiltret, och om den felar och visar för högt värde så triggas säkert regenerering mycket oftare än det borde.

Kanske jag missat nåt, men om jag förstår rätt har verkstäderna bytt EGR-ventil, partikelfilter och en massa grejer, men inte denna givare ?!

Kan ju vara så att med ny mjukvara har man ändrat triggränsen för regenerering beroende på difftryck över partikelfiltret, men gamla givare kanske börjar drifta en del, och man inte tagit hänsyn till det?
av fantast59
Hej igen

Nu är min V50 2.0D på volvoverkstad igen får se vad de kan hitta denna gången de jobbar ihop med volvo Gbg. Men hur mycket de prioriterar detta fall vet jag ej men de borde nog göra det för det kan vara ett växande problem det finns ju många V50 2.0D på vägarna som snart är långmilare.
Jag hör av mig när jag vet mer

Hur går det för dig johansilverdal är nyfiken vill gärna veta

Hoppas det ordnat sig bestående för dig tyr

Tips håll även koll på andra länkar med relaterande ämne
Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Tack för svaren. Åker till batterilagre[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]