Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
rille1 skrev:
d98josu skrev:Varför delar du inte varet med alla rille1, det är hela syftet med ett forum :(
Ok , jag hade samma oljud i min bil. jag smörjde låsbygeln till bakluckan med lite lypsyl 8)
Med andra ord kan de allså va så att lysbygeln inte går rakt i låset och därför skramlar.
Användarvisningsbild
av hakank
Tack för alla förslag hittills. Tänkte gå till botten med det hela och tar en sak i taget. Har dragit åt "skruven" eller plastcirkeln kanske man skall kalla det som håller reservhjulet med innehåll på plats. Satt lite löst tyckte jag. Kunde faktiskt knuffa det lite i sidled. Provkörning blir inte förrens i morrn på väg till jobbet dock. Jo, kollade så att ryggstöden satt också. Men det gjorde dom. Tog en titt på insynsskyddet. Det satt också fast. När jag ändå rotade där så blev ´jag fundersam på hur man fäster lastskyddet när man rullar ut det?

/Håkan
Användarvisningsbild
av hakank
Det blev en klar förbättring med att dra åt reservdelshjulet. Fortfarande nått ljud kvar. Misstänker bakluckan. Skall testa med att smörja låsbygeln som nästa steg. Om inte det hjälper lyfter jag ur gadin och skyddsnät för att de om det blir nån skillnad.

/Håkan
av Steff 99
Lämna in bilen, det går på garantin.
Skruvar du själv är risken att man från verkstadenssida vill få det till att du själv är orsaken.
Det finns tydligen åtgärdspaket på en mängd olika skrammel punkter i V70, på mina arbetsordrar så fanns det uppsatt åtgärdssats XXXX
Och det blev tyst.

Jag hade skrammel i min V70 My-10 i instrumentbräda, a-stolpe h-sida, tak V-sida, baklucka, underlucka i bagage, dörr h-sida..
av Tartryffel
Ett jättevanligt problem är själva bakluckan. Åtgärda genom att lägga på t.ex. litiumfett på de platta ytorna som utgör kontaktytor, samt på själva låsbygeln.
Mitt skrammel hade en annorlunda orsak. När jag hade plockat ner hela inredningen i bagaget, varenda panel i bakluckan och åkt ett antal km på grusväg för att lyssna var f-n skramlet kom ifrån så kom jag på det. Nummerskylthållaren skramlade mot plåten :)

Lite dubbelhäftande tejp och fem minuter senare så var problemet ur världen.
av dst02
Jag har ett skrammel eller burkljud när man stänger höger dörrar som kommer från höger tak, samt oljud i instrumentpanel och stenskottsljuds liknande knäppande i b stolpe förarsida.'

Värt att lämna in?
Användarvisningsbild
av smygaren
Jag har också märkt skrammel bak.
Har dock lyckats härleda det till skyddsnätskasseten , den långa biten den sitter löst.
Vet någon hur den sitter fast i ryggstödet?? Kan inte se några fastsättningspunkter.

/Smygaren
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Skyddanätskasetten går att ta loss om du fäller sätet. Fäll fram sätet och dra ut dem åt sidorna (ut mot passagerardörrarna alltså.)

Gör du detta så kan du se om de sitter löst.

Ett tips är att alltid ta bort dem utom när de behövs. De väger ca 10 kilo skulle jag tippa och att köra omkring med onödig skit i bilen kostar bränsle. Dessutom tar de faktiskt en del utrymme om man skall lasta.

Smörjning av bakluckan finns som en standfardåtgärd (garanti/Service). Varenda Volvomekaniker måste veta om det vid detta laget. Oerhört vanligt. Finns massa trådar om det här på forumet
Användarvisningsbild
av smygaren
Tjenare!

Kan du ge en snabb beskrivning av "smörjning baklucka" leta runt lite men fann inget konkret direkt!

Mvh
Smygaren

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]