Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min volvo beter sig konstigt... den trycker liksom ut vattnet ur expansionskärlet under arbetstryck...
Vi har bytt lock kollat över alla slangar sam gjort rent i vevhusventilationen (där va de tätt!!) termostaten är nybytt... slangarna är sprickfärdiga under körning, men aldrig att tempmätaren går upp mer än till normal. till slut säger den bara till att man måste fylla på vatten,,,,, vad kan detta vara???
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
Användarvisningsbild
av Ticken
Skriv gärna vad det är för motor i bilen, det underlättar vid felsökning.

/Ticken
Luktar det avgaser i expansionskärlet? Finns det någon gråvit sörja på oljestickan?
Kanske borde ett kompprov tas för att möjligen se om det är något problem med topplockspackningen.

Mvh GK
av *pettson*
Lindavolvo skrev:Jo de får nog bli ett komptest men inget tyder på topplockspackningen alls.... ingen vatten i oljan ingen olja i vattnet och inga avgaser ur expansionskärlet....
Eftersom du vet att du inte har en blockpackning som läcker återstår en sak.
Då har du alltså ett lock till expansionskärlet som läcker ut tryck, eller en spricka i behållaren, inget ovanligt om man kikar runt gängan. Eftersom trycket läcker ut så kokar bilen med ännu mer förhöjt tryck som följd.
Bilen måste ha sitt systemtryck för att inte koka nämligen. Börjar den koka så stiger trycket ordentligt och snabbt, då löser locket ut för att inte skada motor och slangar.

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två (h[…]

Fel anmälde också, 4.2.13 hjälpte […]