Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pirato
Har någon ett tips?

Har en v70 2,4t -01

Hade den inlämnad för ca 4 månader sedan och då byttes en tändspole och jag fick reda på att även termostat var trasig samt att avgassystemet läckte och att detta kunde påverka gången och tomgången.

Bilen fungerade bra efter bytet av tändspolen och sedan dess så har bilen stått still oanvänd utomhus i vinter.

Nu när jag startade igång den så går den med ett bluddrande ljud i avgasröret och man känner att motorn liksom
vibrerar vid gaspådrag för att verka normal om jag sänker gasen något i alla fall vid vissa hastigheter.
Tomgången ger en ryckig gång för att ibland stabilisera sig normalt någon minut.

Har försökt att hitta läckan i systemet genom att täppa till men hittar inget läckage!

Har nu bytt termostaten utan att någon skillnad märks.

Kan den jämna gången påverkas av ett litet läckage?
Motorsymbolen tänds och slocknar beroende på hastighet och just nu lyser den hela tiden.

:?:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Läckan kan sitta i flänsen vid avgasgrenröret eller att en avgasgrenrörspackning läcker.
Om så är fallet kan det förklara den lysande motorlampan.

Mvh GK
av pirato
Ho!

Jobbat med bilen hela dan och kommit fram till följande!

Läcka fanns ovan sista avgasburken och jag gjorde en provisorisk tätning.

Ingen skillnad!

Jag kollade nu samtliga stift och ett var vått av bensin eller olja nr 3.
Jag flyttade det till nr 1 och då var det fortfarande vått efter körning.
Jag testade då att koppla bort tändspolen helt på nr 1 och bilen går likadant.

Alltså det tyder på att det är tändstiftet som det är fel på!

Stiften byttes ju alla för 4månader sedan och har i princip bara körts från verkstan och hem.
Det är trepunktsstift och dom var ju inte billiga, kan det verkligen vara stiftet som pajat när bilen stått stilla i vinter?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Normalt sett inte men allt är möjligt, har du något gammalt stift som fortfarande funkar som du kan prova med om bilen går OK sen.

Mvh GK
av pirato
Bytte stift med samma resultat så jag bytte då även tändspolen till den aktuella cylindern och nu går den som en dröm igen men med något varierande tomgång men man får ju inte vara för kinkig!

Brukar tändspolarna rasa ungefär samtidigt? den har gått 31k.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det är nog ingen regel. När det gäller tomgången så kolla så att du inte har läckor i luft eller vacuumslangar, kolla också vid spjällhus och insugspackning och vid denna speciellt under insuget då läckor ofta uppstår där. Rengör tomgångsmotorn.

Mvh GK

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. Me[…]

Keyless/Nyckeldosa

Bra början är att köra med Varta ba[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]