Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Avbytaren
Hej

Undrar om någon kan hjälpa mig,

Jag undrar om jag blir blåst på ett antal tusenlappar. Så här ligger det till:

Vajern som man har för att öppna motorhuven, har gått av och priset för att byta ut den är 3 025 kr, är inte det lite väl dyrt för att byta en vajer?

Byte av vattenpump skulle i fredags kosta 1 100 kr, men idag så är priset plötsligt uppe i 1 800 kr, detta pga att han tydligen glömde räkna in arbetet.

Vad jag tycker är mest konstigt här är priset för byte av vajern, låter inte 3 025 kr väldigt mycket?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har ingen aning om vad det kostar, men lurad blir du INTE.
Man kan inte bli lurad om man själv godtjänner ett pris innan arbetet börjar.

Tycker du priset är för dyrt, så väljer du ett annat ställe att reparera på, svårare än så är det inte.
Användarvisningsbild
av isak
vet du vad vajern brustit någonstans? har den gått inne vid handtaget är det dyrt, har den brustit ute i motorrummet är ju problemet att få upp huven som höjer kostnaden avsevärt.
Isak
CarMan skrev:Jag har ingen aning om vad det kostar, men lurad blir du INTE.
Man kan inte bli lurad om man själv godtjänner ett pris innan arbetet börjar.
Nä, nu får du ta och lyfta snoken ur limpåsen!

Jag kan godkänna ett visst pris, men motsvarar arbetet inte överenskommelsen, är jag lurad på mina pengar.
av Fred
Klart att man kan bli lurad även om man godkänner ett pris! Det är just den inställning som Carman beskriver som gör bilverkstadsbranschen så smutsig! Om kunden inte har så bra koll på vad saker ska kosta (och det är många bilägare som inte har det) så kan verkstaden ta vilka priser som helst och kunden tänker att det är väl bara att betala. Det finns ett ord för det: OCKER, och det är ett lagbrott! Det skulle inte funnits en lag som reglerar detta om det var så att så fort man godtar ett pris så är man inte lurad.

Nu får du allt skärpa till dig lite Carman! Eller ska vi ta det som att du nu visat ditt rätta "jag", en verkstadsskojare bland många andra...? :roll:
Lurad blir man om verkstaden tar ut för 3 timmars jobb och de fixade det på en halvtimma.

Jag vet att man har fasta priser med beräkning på viss tid.
Att det ibland misslyckas och tar längre tid kan aldrig berättiga att alltid ta ut den längsta tiden.
Knappast med de ockerpriser per timme man tar ut.

Carman som är märkesverkstädernas ständiga försvarare kan ju berätta om hur lång tid som man betalar för för en vanlig service och vilken tid du brukar göra det på.

Ta gärna exemplet för en bensinare t.ex. V70 med service 6000 mil eller 12.000 Alltså den lite dyrare med byte av tändstift. (inte kamremsvarianten)

Till TS
Angående ditt pris för byte vattenpump, var det en märkesverkstad? Låter billigt med tanke på att man får plocka ned kamrem mm.

Jag misstänker att tiden är minst det dubbla mot vad det i verkligheten tar, lurad eller inte?

/Roland
Jag fick inget pris uppgivet och jag tycker nog att när det blir så dyrt med vajern så bör de ringa och berätta detta. Vajern gick av precis vid handtaget, jag har själv öppnat huven med en tång.
Användarvisningsbild
av isak
knyt i en ståltråd inne i bilen, dra ut den med gamla viren i motorrummet knyt i den nya o dra in den i bilen. sen borde det ge sig självt framåt mot huvlåsen.
Isak
Användarvisningsbild
av CarMan
Kunskap kostar.
Rätt verktyg kostar
service kostar
i vissa fal kan man betala mer om det går fortare (företag kan ha större utgifter om det ska gå fortare).

Jag har en troligen påhittad story, som några här säkert kommer att känna igen.

Det var en präst som hade ett fel på sin kyrkorjel. Prästen skruvade bort bakstycket på orgeln, där bakom fanns 47 stämskruvar.
Prästen testa att skruva på en av skruvarna, men konstaterade snabbt att han inte hade nån koll alls på vad han gjorde. Så han tog o skryva tlbacka på skruven & ringde en firma som var duktiga på att stämma kyrkorglar.

Eften en timma dök det upp en killa. Han sate sig vid orgeln o spelade i några minuter, sen gck ha in bakom orgeln o lyfe av luckan där stämskruvarna satt. sen vred han 1,25 varv på en av de 47 skruvarna.
Efter de provspela han o allt lät jätte bra.
Han skrev ut en faktura till presten på 1000:- för stämmning av orgel. Presten kolla på fakturan o påtalade snabt att det måste vara fel på fakturan, det tog ju bara 5 minuter!!!
Ja det har du rätt i svarade killen, det vart lite fel, jag ska göra en ny faktura åt dig.
Nu fick prästen en ny faktura där det stog.
Skruvat på en skruv 5:-
veta vilken skruv 995:-
Användarvisningsbild
av CarMan
En annan storry som troligen är san, är när en Preson blir uppringd o ombed att hålla ett utvecklande & uppmundrande "tal" på en större företags fest.
personen i fråga vill ha 30 000:- för sitt "uppträdande" (det är en mycke duktig & erfaren person som kan sin sak)
Killen som ringt upp, tycker det är lite dyr & undrar om det inte går at göra nått på priset.
Jo vist går det det, du kan få numret till min sån, han är 15 år & mycket intresserad av datorer, han kan nog prata oavbrutet om datorer i flera timmar. Han tackar nog inte heller nej till att göra det för 15000:-

Jo ja svarar killen som ringde, men nu vill vi ju ha dig. Du är ju så duktig!

Ja, man jag ska ha 30 000:- valet är erat.

----------------------------------------------------------------

har man eller har man inte blivit lurad om man tackar ja till en talare som ska ha 30 000:- ???

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]