Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tflex
Hej!

Tänkte fråga er som har stänkskydd fram på era XC60 huruvida ni tycker det hjälper mot smuts som
skvätter upp utmed sidorna på bilen? Blir det en märkbar skillnad med stänkskydd? Funderar också på om det är någon idé att montera nu när våren närmar sig?
av mikebike
Jag tycker inte att det är någon stor skillnad, men det fastnar ju skit på stänkskydden, så någon skillnad borde det vara...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har 20" och då skvätter det upp lite på sidorna ändå. Men det är ändå mycket bättre än utan stänkskydd.
av Tflex
XC90_Executive skrev:Jag har 20" och då skvätter det upp lite på sidorna ändå. Men det är ändå mycket bättre än utan stänkskydd.
Samma här, 20" åker på om ett par veckor.

Någon som vet vad det kostar för stänskydd fram inkl montering? Även priset för bakre stänkskydd är av intresse.

Är lite orolig för hur det kommer se ut med stänkskydd på en röd R-design, framförallt de bakre. Är det någon med känsla för stil som har lust att säga sin mening?
Användarvisningsbild
av petkas
Tflex skrev:
XC90_Executive skrev:Jag har 20" och då skvätter det upp lite på sidorna ändå. Men det är ändå mycket bättre än utan stänkskydd.
Samma här, 20" åker på om ett par veckor.

Någon som vet vad det kostar för stänskydd fram inkl montering? Även priset för bakre stänkskydd är av intresse.

Är lite orolig för hur det kommer se ut med stänkskydd på en röd R-design, framförallt de bakre. Är det någon med känsla för stil som har lust att säga sin mening?
list priset vid nybils beställning så ligger priset på 1538kr både fram o bak(XC60),monterad o klart.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tflex skrev:Är det någon med känsla för stil som har lust att säga sin mening?

Ja, montera inga stänkskydd bak! :wink:

Jag valde bara fram, just för att stänkskydden bak är rätt stora och svarta. Passar inte bra ihop med R-design som är lackad hela vägen ner. Hade dock gått bra på en savile grå eller svart met. Men på min ice white går det fetbort!
av mikebike
Tflex skrev:Någon som vet vad det kostar för stänskydd fram inkl montering? Även priset för bakre stänkskydd är av intresse.
Stänkskydden kostar 745:- per par inklusive montering*, och materialkostnaden är ungefär hälften.

Montering av ett stänkskydd innebär att man borrar ett (1) hål i plastkjolen för montering och flyttar ett par skruvar.
Lätt fixat med en batteridriven borrmaskin.

*Bilia
av grålle1
Om man oroar sig för det estetiska kan man göra som jag: dels bara ha dem på på vintern och dels lacka dem i bilens färg 8) . Även om det är snyggare utan stänkskydd tycker jag de gör stor skillnad på vintern. Visst blir det smutsigt ändå på bilens sidor, men den där smutsen som sitter riktigt hårt (typ tjärfläckar och "dubbrostfläckar") minskar drastiskt..... baserat på mina erfarenheter med 855, V70N och S40 iaf!
av Steff 99
Om vi talar om stil, så skulle jag aldrig sätta på stänkskydd och absolut aldrig lacka, jag mår illa bra jag tänker på en vit bil med vitlackade stänkskydd.
Det är tur att vi tycker olika. :shock:
Användarvisningsbild
av petkas
Och jag kommer ALLTID att låta montera stänkskydd på mina bilar. :D
Koppling föll i golvet

Tillägg, har funnit lite lite olja på b[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]