Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hade rycklig gång på min S40 t4 -98 så jag bytte tändstiften och trodde att de skulle lösa problemet men icke!

Vid 3000 rpm när turbon ska ladda så börjar bilen att rycka och får inget tryck från turbon. Kan det vara turbon som gett sig? Bilen har gått 17400 mil. Kan det vara soppafiltret som är igensatt? eller något annat?

Någon som har erfarenheter av detta, har bara haft bilen i 6 dagar så är ganska tråkigt att de ska hända. (har inte kört bilen extremt hårt heller :???: )

Tacksam för svar

mvh Jocke :roll:
Senast redigerad av 1 jokenr1, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Har du mätt upp ladtrycket?

/Martin
av Kojje
Inte omöjligt att det kan vara den omtalade styrboxen som så gärna strular på just T4 98 och då beter sig bilen ungefär som du beskriver....
Användarvisningsbild
av jokenr1
MartinS skrev:Har du mätt upp ladtrycket?

/Martin
nää de har jag inte gjort.. men de har laddat kanon innan! Men jag tror det är styrboxen som spökar, har sett endel trådar här och i slutändan så brukar det vara den som strulat på 98an när det rycker vid gaspådrag

mvh

jocke
Användarvisningsbild
av jokenr1
Kojje skrev:Inte omöjligt att det kan vara den omtalade styrboxen som så gärna strular på just T4 98 och då beter sig bilen ungefär som du beskriver....

"hoppas" de e den då... det blir att åka till bilia och punga upp 5-6k i runda slängar eller? Ingen idé att leta på skroten?! vill ju inte ha en gammal modell utan den uppdaterade naturligtvis!

Tack
Användarvisningsbild
av MartinS
Förut hade dom inbytespris på boxar, runt 3lax kostade det då. En ny utan inbyte runt 5-6000:-. Du kan inte köpa en på skroten och plugga in, den måste sammanfogas med bilen när den är "tom".

Fast det låter inte riktigt troligt med boxen om den gått bra innan och den går jättedåligt nu.

/Martin
Användarvisningsbild
av jokenr1
MartinS skrev:Förut hade dom inbytespris på boxar, runt 3lax kostade det då. En ny utan inbyte runt 5-6000:-. Du kan inte köpa en på skroten och plugga in, den måste sammanfogas med bilen när den är "tom".

Fast det låter inte riktigt troligt med boxen om den gått bra innan och den går jättedåligt nu.

/Martin
Okej.. med inbyte menar du att jag byter in min gamla box och får en ny och får pröjsa runt 3k?

Jag har kollat runt alla slangar och dem sitter som de ska från/till turbon, insuget till motorn. Har med tankat ny 98 bensin och köpt en STP flaska (säkert bara bluff i innehållet men vad gör man inte... :( )

Tack för svaret.. lutar åt att lämna in den och då kan man ju hålla sig för skratt känns det som. Hade det varit turbon som var på g och lägga av så brukar det väl höras? Hör inget utan den bara hackar och misständer vid 3000 rpm, ibland även vid 12-1500 varv när man ligger på 3an och ska gasa.

mvh

Jocke
Användarvisningsbild
av MartinS
Det bästa du kan göra är nog att lämna in den är jag rädd. Det blir nog billigare i slutändan än att byta delar utan att veta om det hjälper.
Du kan föresten kolla så det inte är någon slang som släppt vid ic'n (in/utlopp), det förekommer visst ibland.

/Martin
Användarvisningsbild
av jokenr1
Jo, jag är inne på att lämna in bilen nu. Har snackat med Bilia Stenungsund och en verkstadsnisse sa att det till 99% inte är styrboxen eftersom bilen är lättstartad och att tomgången ligger stabilt. Det verkar som att så fort motorn får belastning börjar den rycka. Ska ner till Mekonomenverkstaden nu och se vad dem säger, bilia tar semester och har stängt till v33. :???: så dit kan jag inte lämna den om jag ska få felet fixat nu.

Ska kolla IC slangarna (en gång till...)

Tack för hjälpen!

Mvh

Jocke
av eddassex
Hör gärna av dig vad det var för fel på den, kan ju bespara oss andra ngra kronor kanske : )

Mvh
EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]