Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
StefanT5 skrev:Borde det väl ligga och trycka mot bromsskivan med då?
Blir inte skivan varm av det`när det orkar trycka tillbaka kolven lite kanske inte orkar bli varmt av det?
Det blir aldrig en distans.. Det blir anliggning och värme. Framförallt hörs det att det ligger på när man snurrar på hjulet.
Nej. vaken kolven skivan eller klossen vet var den ska stanna efter at du tryckt på bromse. det är ren "mekanik" som drar tillbacka kolven, o det vet du (den fyrkantiga tätningsringen lättar kolven lagom mycke.
Sen när detta händer så trycks mycke riktigt klossen mot skivan, men man trycker samtidigt kolven i andra riktningen, vilket gör att det faktiskt inte blir så jätte varmt som man kanske kan tro.

Jag är förvånad över att du inte råkat ut för detta! (nu kan vi ju inte veta vad trådskaparen har för fel, fören han avslöjar det, men detta är ju inte helt ovanligt)

Sen en förtydligan så botnar fjädern inte i boten på kolven utan man får samma symtom då fjädern botnar/ fassnar i en kolv som har ett fräst spår för fjädern, stället för att kolven har en bredare ytterkant. Med en bredare yterkant kan fjädern vara för lång utan att det stör.
av Kena
*pettson* skrev:
StefanT5 skrev:Borde det väl ligga och trycka mot bromsskivan med då?
Blir inte skivan varm av det`när det orkar trycka tillbaka kolven lite kanske inte orkar bli varmt av det?
Det blir aldrig en distans.. Det blir anliggning och värme. Framförallt hörs det att det ligger på när man snurrar på hjulet.
Jo det blir det om fjädern bottnar i kolven och skjuter iväg belägget från kolven. Men som ni skriver kommer förmodligen belägget ligga mot skivan och gå varm.
Distansen blir ju alltså mellan belägget och kolven.
Användarvisningsbild
av CarMan
Så jätte varmt blir det inte, då klossen inte sitter stumt mot skivan, o trycket blir heller inte så hårt eftersom kolven flyttar sig.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]