Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adel
Hej,
tänkte om någon kan hjälpa mig att bestämma mig.
jag vill köpa en xc90 men vet inte vilken, 2.5T eller T6. jag tänker själv på 2.5T, tänkte att den drar mindre än T6.
men hörde från en kollega att T6 är bättre och den drar mindre än 2.5T, på grund av den har större motorn ock klarar en så stor bil.
tänkte få lite mer information om vilken är bättre.
Tack :(
växlelådorna på t6 är inte värdens bästa och riktigt dyrt och laga satsa på en 2,5t helst 05 och nyare
hollan skrev:växlelådorna på t6 är inte värdens bästa och riktigt dyrt och laga satsa på en 2,5t helst 05 och nyare
så du tycker att 2.5T är bättre. tyckte jag med, men jag har inte råd till en 05, tänkte mest på en 03 eller 04.. är det nåt problem med dem tror du.
försök och få tag i en ny så möjligt helst inte 03a första årsmodellen annars är de vanliga saker som på alla andra stora tunga bilar kolla så 4hjulsdriften funkar vinkelväxeln brukar ge upp kolla så du inte har dåliga hjullager och glapp i styrleder och spindelleder och så handbromsen funkar och att klimaten kyler och att automatlådan växlar mjukt och fint
är det nånting speciell jag bör veta eller tänka på när jag provkör och kollar på bilen. jag är jätte tacksam om jag får lite hjälp, har aldrig haft en så stor bil. och vill inte bli lurad av en bil försäljare.
hollan skrev:försök och få tag i en ny så möjligt helst inte 03a första årsmodellen annars är de vanliga saker som på alla andra stora tunga bilar kolla så 4hjulsdriften funkar vinkelväxeln brukar ge upp kolla så du inte har dåliga hjullager och glapp i styrleder och spindelleder och så handbromsen funkar och att klimaten kyler och att automatlådan växlar mjukt och fint
ok, bra tack, jag ska försöka hitta en 04 2.5T, vill köpa en 05 men med det summan som jag vill lägga ut, tyvärr har bilen gått över 20000mil och jag vågar inte köpa en sån bil man vet aldrig va som kommer hända. kanske växelådran bli trasigt eller nåt annat.
Har haft 2st XC90 T6, en MY03 (en av dom första levererade) och en T6 Executive MY05. Båda har gått helt perfekt. Men har hämtat ut båda helt nya.

Jag tycker att 2,5T är för klen för den stora/tunga bilen. T6 passar bättre, men växellådans hållbarhet är omtalad, negativt sett. Så länge man provkör och känner noga att den växlar rätt både upp och ner bör det inte vara problem. Men det finns ju alltid en risk!

D5 (med 185hk) skulle jag säga är det bästa valet (efter V8). Men då är det nyare årsmodeller som gäller...

Lycka till i jakten! :)
XC90_Executive skrev:Har haft 2st XC90 T6, en MY03 (en av dom första levererade) och en T6 Executive MY05. Båda har gått helt perfekt. Men har hämtat ut båda helt nya.

Jag tycker att 2,5T är för klen för den stora/tunga bilen. T6 passar bättre, men växellådans hållbarhet är omtalad, negativt sett. Så länge man provkör och känner noga att den växlar rätt både upp och ner bör det inte vara problem. Men det finns ju alltid en risk!
ok. en kollega sa det att T6 klarar bättre en så stor bil än 2.5T, att tom T6 kan dra mindre bensin än 2.5T sa han, det kan stämma till en viss gräns, men är osäkert på det om det stämmer riktigt. har hört oxå att 2.5T har mindre problem än T6. jag är jätte sugen på en xc90 och troligen kommer jag köpa en under veckan men innan vill jag få lite information om det. man vill hest hitta en bra bil så man kan hålla den i 2-3 år utan typ stora problem. är det växellådan som man ska kolla upp noga.
att 4hjulsdriften lägger av är vanligare än växellådsras så i min ögon är det prio 1 och kolla så bakhjulen driver

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Blev ursnyggt. 👍

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]

V502.0D spridarfråga

Skandal!