Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av masterson
VolvoB20 skrev:
Cox skrev:Säkerhetstänk frn Volvo så att man inte skall lossa den med tex knät när man kliver ur bilen. Visst bakvänt håller med höll på att bli galen på den där knappen. Men nu har jag vant mig till sist :D
Vad händer om man ligger på motorvägen och råkar dutta till knappen med knät ?:-/ ?:-/ ?:-/

E
det händer ingenting, så länge bilen rör sig kan du inte låsa handbromsen, med en dutt hinner bilen knapp reagera. Håller du däremot inne knappen bromsar bilen tills du släpper.
av AndS
Har aldrig funderat på frågan. Det är väl så med alla funktioner att man lär sig hur de fungerar när man använder dem. Om man ser knappen som den gamla handbromshandtaget skulle så kanske det skulle kännas bakvänt.
Men det finns ju bilar där man trycker till en fotpedal, så varför inte trycka till på en knapp när man vill aktivera?
Nä, för mig är det bara en vanesak och efter en vecka så satt även den i "ryggmärgen".
Användarvisningsbild
av midnight
Är bromsoken konstruerade så att det kommer upp ett larm när beläggen behöver bytas. Många sådana ok med handbromsen inlagd i samma som färdbroms havererar när beläggen körts för länge. Typ SAAB hade ägarna väldiga problem när beläggen blev för slitna då funkade inte handbromsen efter de hade bytt belägg ens. Det sades att någon skruv till justeringen hade gått sönder just av den anledning att beläggen hade blivit för slitna. Det var väl gärna skruven till justeringen som man skruvade på när man skulle byta belägg. Man skruvade motsols för att få isär oket och medsols för att justera ihop beläggen. Är det ungefär lika system på volvon tro bara att den är elmanövrerad? :roll:
av wapaw
AndS skrev:Har aldrig funderat på frågan. Det är väl så med alla funktioner att man lär sig hur de fungerar när man använder dem. Om man ser knappen som den gamla handbromshandtaget skulle så kanske det skulle kännas bakvänt.
Men det finns ju bilar där man trycker till en fotpedal, så varför inte trycka till på en knapp när man vill aktivera?
Nä, för mig är det bara en vanesak och efter en vecka så satt även den i "ryggmärgen".
Jo det var å jag tänkte också! han har problem med vänsterarmen det var därför jag kom att tänkta på att ändra den!
Men det verkar som det inte vill sig tyvärr! :(
Användarvisningsbild
av VolvoB20
masterson skrev:
VolvoB20 skrev:
Cox skrev:Säkerhetstänk frn Volvo så att man inte skall lossa den med tex knät när man kliver ur bilen. Visst bakvänt håller med höll på att bli galen på den där knappen. Men nu har jag vant mig till sist :D
Vad händer om man ligger på motorvägen och råkar dutta till knappen med knät ?:-/ ?:-/ ?:-/

E
det händer ingenting, så länge bilen rör sig kan du inte låsa handbromsen, med en dutt hinner bilen knapp reagera. Håller du däremot inne knappen bromsar bilen tills du släpper.

Gött att höra, då behöver man ju inte oroa sig för att det ska hända.
Användarvisningsbild
av FWH
Soulman skrev:
mikebike skrev:Är det bara jag som tycker knappen fungerar baklänges?
Trycka för att dra åt och dra för att släppa på bromsen.....
Håller med fullständigt. I Tiguanen jag hade nyligen drar man knappen åt sig för att lägga i bromsen och lika är det för alla VAG-bilar jag kört.
Det kan ju vara så att det ger ett minska underhåll i framtiden med elektrisk broms eftersom det utgår ett antal vajrar och fjädrar så nåt gott kanske det för med sig.
Nej, dra för att släppa har det ju alltid varit på tex Mercedes när dra åt var genom fot pedal.
av mikebike
FWH skrev:Nej, dra för att släppa har det ju alltid varit på tex Mercedes när dra åt var genom fot pedal.
Då är det ju inte handbroms! :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Momentum skrev:Lossar den aldrig manuellt - bara "dutta" till på gasen (har automat) så släpper den
Har provat det några gånger men slutade med att göra så, det känns liksom inte bra i "bil-själen" att "bryta loss" handbromsen med att gasa iväg även om nu grejerena ska hålla för det,

Elmotorerna som drar tillbaka backarna är ju inte direkt ultrasnabba så det hinner ju bli rätt mycket kraft innan det släpper och bilen gör ju inte någon mjukstart precis.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag brukar göra som så att jag ger lite gas och släpper upp kopplingen lite, då släpper bromsen lagom till man fått dragläge, bilen står således helt stilla när bromsen släppt = Ingen kraft på backarna!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]