Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
den bilden du länkar till har jag aldrig sett mej veterligen finns inga beskrivningar från volvo hur man tillverkar egna special verktyg utan allt dom kommer per automatik till volvo åf sen så ser bilden inte ut som ett högtalar galler på en v70n ser mer ut som en s80
http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... -08),_2004
här är en mont anvisning på rti och då står det i texten andvänd ett falsben
av Fred
I VADIS finns många beskrivningar på hur man kan tillverka egna verktyg för att lösa olika saker...det är också vanligt att det står att de bilder som visas inte behöver stämma eftersom det gäller för flera olika modeller. Länken du gav ger ju inte så mycket till den här diskussionen, som förövrigt inte alls har med trådens ämne att göra.

Jag har givit TS en officiell anvisning till det han efterfrågar samt några egna tips som kan vara bra att känna till. Du säger att man ska använda en metod som jag anser vara lite riskabel eftersom man riskerar att förstöra vadderingen på instrumentbrädan (i enlighet med egna och andras erfarenheter). Du har dock inte kommit med någon förklaring på varför man inte skulle använda "min" metod. Som sagt så är det nu upp till var och en som vill ta bort sitt galler att följa min eller din anvisning.
Användarvisningsbild
av hollan
i den länken står det ta ett falsben och bränd försiktigt i kanten på gallert och det har funkat alla gånger för mej risken med att ta en bockad oljesticka är att du kommer för långt ner och tar tag under gallert i själva högtalaren och det är just det jag har diskuterat hela tiden inget annat och det är det trådskaparen har frågat om du skrämmer han med att det är svårt och jag säger att det är lätt och få upp gallert
av Fred
Har du testat din egen länk...? Det är en fin bild på nya S60 men den har inte så mycket med högtalare att göra...

Gallret i själva högtalaren? Jag har aldrig sett en högtalare med galler...tror att det skulle bli lite dåligt tryck i ljudet om det var galler i högtalaren...
Det finns inget under högtalarens vagga som ta skada av att något trycks ned för långt. Dessutom är det inget spetsigt man ska trycka ned.

Problemet är att du säger till TS att använda en metod som bevisligen har skadat vadderingen på flera bilar. Jag tipsar om den metod som Volvos eget verkstadsprogram förevisar och jag varnar för att det är lätt att skada instrumentpanelen om man bänder upp gallret. Om du tycker att en varning är att skrämma upp någon så vet jag inte riktigt vad jag ska säga...för mig är det viktigaste att TS är förberedd på att gallret kan sitta hårt, att han tar det försiktigt och inte förstör sin instrumentpanel så som jag nästan gjorde med falsbenet....och då hade jag ändå läst om att det var lätt att orsaka tryckmärken med den metoden. Vad du är ute efter med dina inlägg i den här tråden vet jag inte...försöker du bevisa att jag har fel eller?
av pyttett
Herre gud vilken uppståndelse det blev över ett galler :)
Har fått klart för mig en sak i alla fall och det är att inte bända upp det utan dra det rakt upp för att få loss på smidigaste sätt... Tack för svaren.
av Fred
Det är ju egentligen inte gallret som uppståndelsen gäller utan jag reagerar på hur vissa formulerar sig när de ger svar på forum. Självklart får alla ha sin egen uppfattning om saker och ting men jag avskyr när folk talar om hur saker ska göras helt utan nyansering och därigenom får det att framstå som sanningar. Att inte på något sätt ta in andras erfarenheter och hävda att ens egen uppfattning är det enda rätta idiotförklarar dem som är av annan uppfattning. Det är också lätt för den som undrar, att följa det "tvärsäkra" tipset och kan då, i värsta fall, råka ut för problem.

Bra att du uppfattat "farorna" med att bända, pyttet, du ska se att det kommer gå finfint! Har du fler frågor är det bara att fråga på! :D

Förresten, varför vill du lyfta gallret? Ska du montera in centerhögtalare eller RTI kanske?
av Fred
Spännande! Se till att ha kameran med dig och ta mycket bilder så du kan göra en fin projekttråd! Just såna projekt brukar vara mycket efterfrågade av andra medlemmar att läsa om. :-)-)

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]