Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marlow
Hej!
Jag ska hjälpa en kamrat att plocka ur motorn ur hans 850 imorgon. (Motorn har skurit/totalhavererat :-( ). Jag har gjort många motorbyten på äldre bilar men aldrig på en 850 och vill gärna ha lite bra tips.
Jag antar att motorn måste sänkas ned under bilen?
Hur högt måste bilen hissas för att få ut motorn?
Måste AC-systemet tömmas?
Alla tips av intresse.
Användarvisningsbild
av ketto
Marlow skrev:Hej!
Jag ska hjälpa en kamrat att plocka ur motorn ur hans 850 imorgon. (Motorn har skurit/totalhavererat :-( ). Jag har gjort många motorbyten på äldre bilar men aldrig på en 850 och vill gärna ha lite bra tips.
Jag antar att motorn måste sänkas ned under bilen?
Hur högt måste bilen hissas för att få ut motorn?
Måste AC-systemet tömmas?
Alla tips av intresse.
enklast är underifrån men de går ju att ta den uppifrån! Hur högt man behöver lyfta för att få ut den underifrån vet ja inte! Mät och kolla hur hög motorn är! På ett ungefär...
Motorn sitter i "vagga" om man säger så, fyrkantig ram.
Har inte kollat riktigt noga hur just AC-kompressorn sitter fast men troligtvis me ett fäste på motorn! Haka av agg-remmen som driver kompressorn,generatorn mm mm. ja tror de räcker me att släppa på just fästet för Ac-kompressorn, men kan va en bra idè att hänga den me nånting i samma läge!
av Marlow
Tack Ketto,
Vi har börjat idag och bara fått bort kylaren + diverse prylar. Vi provar att lyfta uppåt så får vi se hur det går ;-)
Användarvisningsbild
av ketto
Marlow skrev:Tack Ketto,
Vi har börjat idag och bara fått bort kylaren + diverse prylar. Vi provar att lyfta uppåt så får vi se hur det går ;-)
okej, lycka till me bytet

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]