Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klockaren
Hej!
Jag har en s80 T6 -04 som jag skulle behöva läsa ut ALLA felkoder på, alltså inte bara motorkoder utan även sådant som rör övriga elfel t.ex. avbrott till stolvärme.
Har köpt en OBD adpter som jag kan koppla upp till min dator, men programmet som följde med ger bara info om motorn.
Någon som vet vilket program jag kan använda för att få utt alla koder?
Tacksam för idéer!

/Klockaren
Användarvisningsbild
av wissel
Gå till " SÖK" rutan högst upp på sidan.skriv PPC...där kan du läsa in allt om detta.
Du får ca 2047 svar men å andra sidan så slipper du köpa fel grejjer.
Det finns i stort sett bara 1 felkodsläsare som känner till Volvospecifika koder.= PPC.Läsarna.
Kostade för ca 1 år sedan 1200 kronor men efter att dom slutat med att sälja dessa så återstår
Blocket osv. helot enkelt, det finns inget enkelt svar på alternativ.
:-) Freddie
av Klockaren
Tack Freddie för svaret!
Om jag förstår dig rätt så finns det inget program till PC:n som kan hantera alla felkoder bortsett från PPC som jag antar är ett instrument.
Jag har ju en dongle som jag kan kommunicera med bilen via datorn, men det borde ju finnas ngt program som kan skicka rätt kommando till bilen för att få ut all information.
Känner en kille som jobbar på en Volvo verkstad som jag får klämma på lite information :-)
Användarvisningsbild
av wissel
Skulle i så fall var gamla VADIS som användes innan VIDA som nu körs..och som ingen vad jag vet har lyckats få igång...Vadis däremot har jag med i min dator........
men kläm du honom på detta, Vadis kan du hitta på Blocket för 500 pengar.
jag är osäker på funktionen och hanterandet där.....
Lycka till :-)
av Fred
Vad jag har läst så går det inte att koppla ihop bilen och en dator med VADIS. Däremot går det fint att ha VADIS i datorn och komplettera med en PPC för att läsa ut koderna. Sen får man manuellt leta upp felkoderna i VADIS för att läsa mer om dem. Det går dock inte att läsa ut grejer i realtid, eller direkt från bilen, med VADIS i datorn.

PPC går ju för mellan 3000 och 4000 på Tradera nuförtiden så de har verkligen blivit värdefulla.
Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]

Jag har den som förmånsbil. En lrdmp. […]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]