Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Mätt upp tändlägesgivaren, och den är åtminstone hel. Spjällägesgivaren ger korrekt resistans både vid stängt och fullt öppet spjäll så måste vara någon tillfällig kod på den ?:-/ Eftersom krämen i batteriet är slut så fortsätter jag på Söndag (Nyköping i helgen) . Är fortfarande lite inne på spole och tändmodul. Sitter ju "ny" spole och modul men är ju ingen garanti för att det funkar. Tändstiften var sotiga och luktade bensin, har eldat dom lite och gjort rent och justerat avstånd.

Alla tips tas emot, nu tar jag helg. Skål på er :-)-) (BE)
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
En vän med duktiga kunskaper gick igenom "Stora databoxen" för att utesluta fel där och den är åtminstone hel.

"Nya" tändmodulen jag montera heter Siemens men min gamla heter Bendix, Numrena stämmer överens, Funkar det eller? :roll:

Svänghjulsgivaren har 2 kablar som man kopplar ihop med ett annat kontaktstycke. Från "givarens" sida så finns även en tredje kabel, förmodad jord men jag tror inte den används, eller? Har för mig att den aldrig varit ansluten.
BILD:
Bild
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Lossade bränsleanslutningen som går till spridarna för att se om det kom någon bensin och det flödade i bra mängd och jämt.

Fixat nya tändstift, körde runt på starten för att se hur stiften såg ut efter. Inte ens minsta anslag av våta. Lukta heller inte bensin ?:-/

Igår böt jag soppapump på en Golf 3a som omväxling iaf :lol:

Vetten,Gnestakalle? Ni brukar ha en del att säga.

INGEN som har någon idé? Börjar bli uppgiven :oops: :(
Användarvisningsbild
av vetten
Har du testat att ansluta den där lösa sladden till jord som den antagligen är. Tyvärr så äger jag ingen 440/460 nu utan enbart en 480t och det ser inte riktigt lika ut där så jag kan inte kolla, men ska kika på 480-in och se om jag kan klura ut var kabeln ska sitta. Du har ju inget att förlora på att testa att fästa den vid en jordpunkt, vem vet det kanske funkar.
Användarvisningsbild
av vetten
När du bytte fördelarlocket bytte du rotorn också då? Sen kom jag att tänka på om du fick tändkablarna på rätt plats så att tändföljden blev ok.
Ja jag bara spånar lite för att försöka att hitta ditt fel :-O)
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Bytte rotorn också. 1-3-4-2 skall väl tändföljden vara om jag minns rätt.

När bilen stått ett tag (1-2 dagar) då startar den men går skit, vilket förbryllar mig. Varför liksom?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vi har talat om kablarna från vevaxelgivaren och den lösa sladden, som förbryllar mig. Man kan ställa sig frågan om det är rätt givare för din motor? Har du kollat att den är OK?
Vilken motor sitter i din bil, jag tittade på årsmodell 92 och det fanns olika motoralternativ.

Mvh GK
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]