Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EdOr
Hej,

Jag har en glapphet i styrningen (knappt märkbar) där ett metalliskt klonk finns om man rör ratten fram och tillbaka snabbt, både med motor igång som avstängd. Styrtag (samtliga) är bytta och inget glapp återfinns i dem. Om man med framvagnen upphissad ruckar hjulen fram och tillbaka (styrning) så kan man höra klonkandet och en viss tröghet i ruckandet uppstår samtidigt.

Jag har konstaterat att styrstången på vänster sida (från förarplats) går att röra i vertikalt läge (upp och ned) men inte in och ut och jag tror att klonkandet beror på detta. Om jag pressar ned styrstången medan någon rör ratten så minskar ljudet. Jag har inga läckor av servoolja och jag har inte kunnat hitta någon glapphet i styraxelknuten men jag har tidigare haft problem med denna, där styrningen gått olika trögt, men efter uppsmörjning så har den fungerat. [Jag vet - ska bytas men med student "lön" så...]

Så till frågorna: Kan det vara något "fel" på styrväxeln och finns det något tips på test för att försöka utröna om det är fel på den? Brukar ett glapp i styraxelknuten vara tydlig - dvs "lätt" att se vid kontroll eller kan man missa detta? Kan det finnas något annat som kan tänkas ligga bakom dessa fenomen?

Tacksam för förlag/svar på dåliga frågor,
/Johan
Ok, Jag omformulerar frågan:

Vilka symptom har (ni med erfarenhet av trasiga styrväxlar) styrväxlar uppvisat när de varit "trasiga"? Hur "glappt" har rattaxelknuten varit när ni bytt dem, kan man för hand konstatera glappet eller krävs det större krafter än så?
/Johan
Lite glapp upp och ner i kuggstången är inget ovanligt, men det är inget man brukar göra något åt heller. Det går att känna när bilen är upphissad, men när den står på hjulen är styrstaget mer i linje med stången och då gör det ingen större skillnad. Bilprovningen brukar inte gnälla.
Jag har en s.k glapp i styrningen, Den lixsom hugger till när jag svänger och det försvinner inte. om du rattar till vänster så går det bra mellan 12 och 9 men sen blir det trögt vrider lite till och då hugger den till sen är det bra mellan 9 och 6, sen hugger den igen o.s.v och det gäller exakt samma mönster om jag skulle svänga höger.

Mvh Martin
av *pettson*
Uthil skrev:Jag har en s.k glapp i styrningen, Den lixsom hugger till när jag svänger och det försvinner inte. om du rattar till vänster så går det bra mellan 12 och 9 men sen blir det trögt vrider lite till och då hugger den till sen är det bra mellan 9 och 6, sen hugger den igen o.s.v och det gäller exakt samma mönster om jag skulle svänga höger.

Mvh Martin
Byt nedre rattaxelknuten, den är slut..
*pettson* skrev:
Uthil skrev:Jag har en s.k glapp i styrningen, Den lixsom hugger till när jag svänger och det försvinner inte. om du rattar till vänster så går det bra mellan 12 och 9 men sen blir det trögt vrider lite till och då hugger den till sen är det bra mellan 9 och 6, sen hugger den igen o.s.v och det gäller exakt samma mönster om jag skulle svänga höger.

Mvh Martin
Tja! Ok åker väl på att byta den, men kan det kallas styrknoge också, vet inte riktigt, Och sitter den här knuten innanför torpedväggen eller på andra sidan, i motorrummet alltså?

Mvh Martin
av *pettson*
Uthil skrev:
*pettson* skrev:

Mvh Martin
Tja! Ok åker väl på att byta den, men kan det kallas styrknoge också, vet inte riktigt, Och sitter den här knuten innanför torpedväggen eller på andra sidan, i motorrummet alltså?

Mvh Martin
Nej den kan inte kallas styrknoge.. Och den sitter som sista knut mellan rattaxeln och styrväxeln utanför torpedväggen.
Tja!

Tja kollade precis på den du menar, denna universalknut som den heter i böckerna, det ser lite torr ut, den ska väl vara uppsmord vad jag förstår, och den sitter precis innan eller den tappen som sitter på den här knuten går ner i styrväxeln.

Ska kolla nogare efter jobbet.
Tja igen, Har kollat servon, och stickan står på C.
Det finns ju tre markeringar på den.

:H
:C
:Add
Och tittar man på balken som går under styrväxeln så är det färsk olja på den. Jag kan inte se om den läcker eftersom det inte finns något spår efter den på parkeringen, men samtidigt så ska den väl inte läcka när bilen står still, bara när jag vrider ratten eftersom det är då det blir tryck i hydralrören. Men samtidigt så tror jag den läcker. Och att det kan vara felet som gör att det är trögstyrt ibland. Men nivån i behållaren är ju bra, så den teorin går ju inte heller!? Och det som ska smörjas på knutarna, det är ju fett,

Vet fan inte jag ska göra. Kollat med flera reservdels butiker, en del ska ha 6000 spänn och en del runt 4000 kr.
Kan ju kolla skroten där ligger de mellan 1200 och 3000 kr.
Samtidigt är det lite jobb att byta den, är det kanske värt att lämna in?

Nån som har någon fundering?
Tja!

Jag har smört in den nedre axelknuten med marinfett så vi får se om det ger nåt, det ska stå och dra en stund, så imorgon bitti får vi se, Annars får jag nog byta den nedre knuten.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]